UPBGE - fork Blender Game Engine

- Paralax Mapping - została ulepszona forma Normal Mappingu, przez co głębia tekstury jest renderowana bardziej realistycznie
- SubSurface Scattering - Ten rodzaj cieniowania powoduje wolumetryczną przenikalność światła, innymi słowy, kiedy twoja dłoń pokrywa światło latarki, SSS jest jak czerwonawa strona ręki, którą widzisz. Dodano w opcjach materiału.
- Sky Background Render - w końcu nie trzeba bawić się skyboxami. W ustawieniach tekstur świata można w końcu wygodnie i szybko ustawić textury HDRI
- Geometry Instacing - Zgodnie z dokumentacją UPBGE jest to jedna z funkcji, która optymalizuje wydajność w grze w części tworzenia obiektów średnio o 70%, ale nie działa z obiektami o ponad 100-200 poligonach.
- Wire Materials - Jest to rodzaj materiału, który jest renderowany w formie siatki obiektu, jednak nie jest to prosta siatka, ponieważ też rzuca cienie oraz oddziałuje na nią cieniowanie jak na każdy inny model.
- Real-Time Reflection Cubemap - Jest to rodzaj teksturowania materiału, powodujący efekt, który odzwierciedla elementy środowiska na obiekcie, w tym poruszające się obiekty.
- Refraction/Reflection - W przeciwieństwie do Realtime Cubemaps, załamania światła i odbicia są odpowiednie dla płaskich lub półpłaskich powierzchni np.: jak woda lub obiekty z Normal Map.
- Wsparcie dla XInput Joystick, w tym wibracje joysticka - To świetny prezent od UPBGE dla każdego, kto używa elementów sterujących z obsługą XInput, takich jak pady XBox 360 czy Logitech.
- Shadow Smoothing (Rozmyte Cienie) - W BGE cień obiektu dynamicznie rzucany na powierzchnię ma tylko liniowy efekt wygładzania, który wygląda bardzo ostro i kanciasto. Aby renderować dynamiczny cień wygładzony na krawędziach w UPBGE, trzeba użyć techniki cieniowania PFC.
- Particle Smoothing - Jednym z problemów występujących w niektórych grach 3D zauważalne jest przecięcie cząstek podczas przechodzenia przez powierzchnię. Opcja Particle Smoothing rozwiązuje ten problem.
- Wiecej narzędzi do debugowania - cienie, armatura
Źródło : http://smess.com.br/en/upbge-and-11-delicious-features/
A jak to się ma w praktyce
Nie miałem jeszcze okazji przetestować tych wszystkich nowych funkcji, ale pokusiłem się o porównanie Blender 2.79 z UPBGE 0.2.2. Ściągnąłem jakiś demo pliczek z shaderami i innym wymagającymi elementami (niestety nie mam tego pliku, ani nie pamiętam skąd go ściągnałem) i odpaliłem w obu powyższych programach zwracając uwagę na fps. Oczywiście test jest subiektywny i wykonany tylko na moim laptopie. Pierwszy Blender 2.79 - plik okazał się na tyle wymagający, że moja karta graficzna wydusiła 17-18 fps'ów. Wierząc w to co się pisze o UPBGE, liczyłem na poprawę framerate'u - 21-22 fps. Cóż, szczerze trochę się rozczarowałem i liczyłem na więcej ale.. fps'y fps'ami. Dostajemy przecież kilka usprawnień gdzie pewnie w głównym Blenderze możemy o nich tylko pomarzyć. W sumie lepsze to niż nic.. Co miesiąc mamy poprawki, nowe funkcje i zaktualizowane BGE, a z wersjami samego Blendera sami wiemy jak to długo trwa.
Uwaga! Pliki stworzone w UPBGE mogą źle działać lub nie działać wogóle pod standardową wersją Blendera
Demo UPBGE z shaderami
Strona główna projektu : https://upbge.org/
P.S. Jesli chcecie jakiś tutorial na temat wybranej nowości to piszcie w komantarzach