Panel Logowania

UPBGE - fork Blender Game Engine

napisał : maniek
30
grudnia
2017
UPBGE jest forkiem Blender Game Engine w którym deweloperzy chcą usprawnić/dodać funkcjonalności jak i naprawić błędy.
tagi : upbge blender game engine
 
Co to jest UPBGE??
 
UPBGE (Uchronia Project Blender Game Engine)  jest forkiem Blendera, w którym twórca Porteries Tristan i kilku jego przyjaciół  postanowiło oczyścić i udoskonalić obecny kod BGE. Ich celem jest uczynić Blender Game Engine bardziej konkurencyjnym w stosunku do innych silników takich jak przynajmniej Ogre czy Crystalspace, poprzez wprowadzanie nowych funkcji oraz implementowania tych porzuconych w głównej gałęzi rozwoju Blendera. 
Cykl jego rozwoju jest też godny uwagi. Obejmuje on jeden miesiąc: 3 tygodnie deweloperzy zostawiają sobie na dodanie nowych funkcji, a jeden tydzień na naprawianie błedów. Następnie udostepniają wersję do pobrania. Ponadto UPBGE łączy oficjalne nowe łatki Blendera, także mamy co miesiąc nowego Blendera ze zaktualizowanym BGE.
 
11 funkcji które ulepszają BGE
  1. Paralax Mapping - została ulepszona forma Normal Mappingu, przez co głębia tekstury jest renderowana bardziej realistycznie
  2. SubSurface Scattering - Ten rodzaj cieniowania powoduje wolumetryczną przenikalność światła, innymi słowy, kiedy twoja dłoń pokrywa światło latarki, SSS jest jak czerwonawa strona ręki, którą widzisz. Dodano w opcjach materiału. 
  3. Sky Background Render - w końcu nie trzeba bawić się skyboxami. W ustawieniach tekstur świata można w końcu wygodnie i szybko ustawić textury HDRI
  4. Geometry Instacing - Zgodnie z dokumentacją UPBGE jest to jedna z funkcji, która optymalizuje wydajność w grze w części tworzenia obiektów średnio o 70%, ale nie działa z obiektami o ponad 100-200 poligonach.
  5. Wire Materials - Jest to rodzaj materiału, który jest renderowany w formie siatki obiektu, jednak nie jest to prosta siatka, ponieważ też rzuca cienie oraz oddziałuje na nią cieniowanie jak na każdy inny model.
  6. Real-Time Reflection Cubemap - Jest to rodzaj teksturowania materiału, powodujący efekt, który odzwierciedla elementy środowiska na obiekcie, w tym poruszające się obiekty.
  7. Refraction/Reflection - W przeciwieństwie do Realtime Cubemaps, załamania światła i odbicia są odpowiednie dla płaskich lub półpłaskich powierzchni np.: jak woda lub obiekty z Normal Map.
  8. Wsparcie dla XInput Joystick, w tym wibracje joysticka - To świetny prezent od UPBGE dla każdego, kto używa elementów sterujących z obsługą XInput, takich jak pady XBox 360 czy Logitech.
  9. Shadow Smoothing (Rozmyte Cienie) - W BGE cień obiektu dynamicznie rzucany na powierzchnię ma tylko liniowy efekt wygładzania, który wygląda bardzo ostro i kanciasto. Aby renderować dynamiczny cień wygładzony na krawędziach w UPBGE, trzeba użyć techniki cieniowania PFC.
  10. Particle Smoothing - Jednym z problemów występujących w niektórych grach 3D zauważalne jest przecięcie cząstek podczas przechodzenia przez powierzchnię. Opcja Particle Smoothing rozwiązuje ten problem.
  11. Wiecej narzędzi do debugowania - cienie, armatura

Źródło : http://smess.com.br/en/upbge-and-11-delicious-features/ 

A jak to się ma w praktyce

Nie miałem jeszcze okazji przetestować tych wszystkich nowych funkcji, ale pokusiłem się o porównanie Blender 2.79 z UPBGE 0.2.2. Ściągnąłem jakiś demo pliczek z shaderami i innym wymagającymi elementami (niestety nie mam tego pliku, ani nie pamiętam skąd go ściągnałem) i odpaliłem w obu powyższych programach zwracając uwagę na fps. Oczywiście test jest subiektywny i wykonany tylko na moim laptopie. Pierwszy Blender 2.79 - plik okazał się na tyle wymagający, że moja karta graficzna wydusiła 17-18 fps'ów. Wierząc w to co się pisze o UPBGE, liczyłem na poprawę framerate'u - 21-22 fps. Cóż, szczerze trochę się rozczarowałem i liczyłem na więcej ale.. fps'y fps'ami. Dostajemy przecież kilka usprawnień gdzie pewnie w głównym Blenderze możemy o nich tylko pomarzyć. W sumie lepsze to niż nic.. Co miesiąc mamy poprawki, nowe funkcje i zaktualizowane BGE, a z wersjami samego Blendera sami wiemy jak to długo trwa.

Uwaga! Pliki stworzone w UPBGE mogą źle działać lub nie działać wogóle pod standardową wersją Blendera

Demo UPBGE z shaderami

Strona główna projektu : https://upbge.org/ 

P.S. Jesli chcecie jakiś tutorial na temat wybranej nowości to piszcie w komantarzach

Brak komentarzy
Dodaj komentarz
Aby dodać komentarz do newsa, musisz być zalogowany w Serwisie.. Zaloguj