Troman - tworzenie gier
Logo serwisu Troman.pl
Panel Logowania

Preferencje użytkownika : Przygotowanie interfejsu do pracy

napisał : maniek
01
sierpnia
2012
W tym materiale chce pokazać, jakie ustawienia interfejsu blendera, są nam najbardziej potrzebne w procesie tworzenia gry oraz jak je zapisać, aby nie ustawiać ich od początku;)
tagi : blender ui user preferences ustawienia preferencje użytkownika

Blender, jak każdy szanujący się program, ma możliwość zapisu zmian interfejsu i ustawień, tak aby każde kolejne otwarcie tego programu witało nas z naszymi preferencjami. Tworzenie gier w Blenderze wymaga pewnych specjalnych ustawień interfejsu, tak aby mieć szybki dostęp do narzędzi BGE.


Pierwszą w sumie najważniejszą zmianą jaką powinniśmy poczynić to zmiana silnika renderowania na [Blender Game]. Dzięki tej zmianie otrzymujemy zestaw przycisków przeznaczonych do BGE w panelach : Render, Scene, World, Material i Physics . W tych właśnie panelach zobaczymy dodatkowe opcje konfiguracji gry.

 

Tak więc najważniejszą zmianę mamy za sobą. Następną rzeczą jaką przeważnie zmieniam to typ wyświetlania obiektów w 3D View. Domyślnie ustawiam na [Texture], ponieważ lubię widzieć w 3D View jak wygląda materiał lub tekstura, którą akurat nakładam. Co za tym idzie w panelu [Render] zmieniam tryb renderu materiałów z [MultiTexture] na [GLSL].
 

 

Będąc jeszcze przy panelu [Render] warto włączyć opcję [Mouse Cursor], która powoduje, że kursor myszki nie znika nam po uruchomieniu gry w 3D View.

Teraz zajmijmy się oświetleniem. Domyślnie jest to zwykła lampa typu [Point]. Ja preferuję realistyczne oświetlenie słoneczne. Klikamy [PPM] na lampę i w panelu [Object] klikamy w przycisk [Sun] oraz zmieniamy parametr [Energy] na 0.900.

Otrzymaliśmy podstawowe oświetlenie słoneczne, które ma jeden mankament : tylne ścianki Cube są czarne. Aby zniwelować ten efekt i urealnić słońce, należy dodać następną lampę, tym razem typu [Hemi]. Mając zaznaczoną lampę [Sun], wciskamy skrót klawiszowy [Shiftl + D], co spowoduje sklonowanie lampy [Sun], a następnie [Esc], aby wyjść z trybu zmiany położenia obiektu. Sklonowana lampa umiejscowi się dokładnie w tym samym miejscu co [Sun]. Znów przechodzimy do panelu [Object], zmieniamy [Sun] na [Hemi] oraz zmieniamy parametr [Energy] na [0.500]. To spowoduje podświetlenie ciemnych części obiektów, tworząc realistyczniejsze światło słoneczne.

To by były wszystkie zmiany jeśli chodzi o domyślny układ okien [Default]

 

 

Przejdźmy teraz do układu okien o nazwie [Game Logic]. Nie wiem jak u Was, ale mnie osobiście drażni domyślny widok z góry, a także brak wyświetlania tekstur. Dlatego zmieniam ten widok na "dowolny", oraz typ wyświetlania obiektu w oknie 3D View na [Texture]. Ewentualnie przybliżam sobie jeszcze kostki logiki, aby były trochę wyraźniejsze i większe.

 

 

 

 

 

Podobnie w układzie okien o nazwie [UV Editing] - typ wyświetlania obiektu w oknie 3D View zmieniam na [Texture].

Ostatnią rzeczą jaką przyszło na zrobić to włączyć kilka opcji w oknie User Preferences. Wchodzimy File -> User Preferences i przechodzimy do pierwszej zakładki [Interface], tam włączam dwie opcje :

  • Zoom To Mouse Position -przybliżanie widoku w miejscu gdzie znajduje się kursor myszki
  • Rotate Around Selection - obracanie widoku względem obiektu zaznaczonego w scenie

Zakładka [Input] :

  • Continous Grab - nieskończone przesuwanie obiektu. Funkcjonalność gdzie myszka nie jest blokowana przez granicę ekranu i okna (sugeruję przetestowanie tej opcji)
  • Emulate Numpad - opcja bardzo przydatna dla posiadaczy laptopów, które z reguły nie posiadają NumPada. Włączenie tej opcji powoduje, że klawisze numeryczne, które standardowo są skrótami przełączania warstw, przejmują zadania zmiany widoków Numpada.

Zakładka [Addons] :

  • 3D View : Dynamic Spacebar Menu - przywraca funkcjonalność z blendera 2.4x, gdzie pod spacją w jednym miejscu znajdują się grupy użytecznych menu
  • 3D View : Material Utils - specjalne menu materiałów dostępne w 3D View pod klawiszem [Q]. Można szybko dodać materiał do obiektu lub zaznaczyć grupę obiektów które posiadają ten sam materiał.
  • Add Curve : Curveaceous Galore! - dodaje dodatkowe kształty typu Curve
  • Add Curve : Sapling - wtyczka umożliwiająca tworzenie drzewek
  • Add Mesh : ANT Landscape - wtyczka umożliwiająca tworzenie terenów
  • Add Mesh : Extra Objects - wtyczka umożliwiająca dodawanie nowych kształtów obiektów
  • Add Mesh : Regular Solids - wtyczka umożliwiająca dodawanie nowych kształtów obiektów
  • Game Engine : Save As Game Engine Runtime - do listy formatów Eksportu dodaje pozycję pozwalającą zapisać grę do *.exe

 

Wszystkie te zmiany zapisujemy korzystając ze skrótu [Ctrl + U] lub przechodzimy do File -> Save User Settings. Jeśli nie zapiszemy, po ponownym otwarciu program Blender przywita nas standardowym i domyślnym interfejsem. A tego byśmy raczej nie chcieli ;) Jeśli chcielibyśmy mimo wszystko zresetować nasze zapisane ustawienia, klikamy w pozycję File -> Load Factory Settings.

Oczywiście zaprezentowane przeze mnie zmiany, to tylko propozycja konfiguracji interfejsu, poparta doświadczeniem pracy w Blenderze. Jeśli macie własne ustawienia, przyzwyczajenia, własne pomysły na usprawnienie pracy piszcie śmiało, ponieważ warto podzielić się tą wiedzą.

1 komentarz
maniek napisał :
godz. 22:12, 30 grudnia 2013
Hm.. w sumie nie sprawdzałem takiej konfiguracji
Dodaj komentarz
Aby dodać komentarz do newsa, musisz być zalogowany w Serwisie.. Zaloguj