Panel Logowania

Godot - omówienie interfejsu

napisał : tyser
26
marca
2018
ogólne omówienie interfejsu godota (najważniejszych elementów)
tagi : godot, godot game engine, tworzenie gry w godot, godot gra, godot poradnik

W tym tutorialu przedstawię interfejs Godota. Niestety nie cały bo omówienie wszystkich opcji miało by kilkanaście stron.

Zaraz po odpaleniu Godota widzimy menu startowe:

Znajdziemy tu opcje tworzenia projektu:

  • Edit - edytowanie istniejącego projektu
  • Run - uruchomienie projektu
  • Scan - skanuje foldery w poszukiwaniu projektu
  • New project - po wciśnięciu pojawi się menu tworzenia projektu trzeba w nim podać nazwę i folder w którym chcemy stworzyć projekt
  • Import - importuje projekt
  • Rename - zmienia nazwę wybranego projektu
  • Remove - usuwa wybrany projekt
  • (ikonka kuli)en - zmiana języka, po wybraniu z listy trzeba zrestartować edytor
  • Project list - lista projektów, tu wyświetlają się wszystkie nasze projekty
  • Templates - coś jak app store można tu pobrać projekty przykładowe:

żeby przejść dalej tworzymy nowy projekt i ukazuje nam się coś takiego:

tu też będę wszystko (niezbyt) po kolei omawiał:

Menu  "Scene" :

mamy tu po koleji:

  • New scene - tworzy nową scenę
  • New inherited scene - nowa scena dziedzicząca, nie korzystam z tego ale z tego co kojarzę to tworzy nową scenę która jest uznawana za pojedynczy nod (w następnym tutorialu powiem o tym więcej)
  • Open scene... - otwiera scenę
  • Save scene - zapisz scenę
  • Save scene as... - zapisz scenę jako
  • Save all scenes - zapisuje wszystkie sceny
  • Close scene - zamyka scenę
  • Open recent - umożliwia otworzenie niedawno używanej sceny lub skryptu
  • Quick open scene... - otwiera wyszukiwarkę przeszukującą sceny według podanego tekstu, może w małych projektach jest to wolniejsze ale przy dużych projektach gdzie jest np.500 scen jest to dużo szybsze
  • Quick open script... - tak jak wyżej tylko ze skryptami
  • Convert to... - nie wiem co to ale nigdy nie musiałem tego używać więc nie sprawdzałem co to
  • Undo - cofnięcie zmiany w edytorze odpowiednik skrótu ctrl + z
  • Redo - cofnięcie cofnięcia
  • Revert scene - cofa wszystkie zmiany od momentu zapisu
  • Quit - wyjście z edytora

Menu "Project"

tutaj jest (prawie) wszystko co związane z projektem:

  • Project settings - ustawienia projektu można tu zmienić takie rzeczy jak np. rozdzielczość gry po odpaleniu(nie mylić z wielkością podglądu w edytorze)
  • Export - eksport gry na daną platformę żeby to zrobić trzeba wcześniej pobrać ze strony godota lub bezpośrednio w silniku szablony eksportu
  • Tools - zarządzanie dodatkami
  • Quit to project list - wyjście do menu początkowego

Menu "Debug":

nie będę się w to zbytnio zagłębiał, ponieważ komunikaty w konsoli są wystarczająco czytelne, ale niektóre rzeczy stąd są bardzo przydatne:

  • Deploy with remote debug - nie wiem co to jest nie używałem, z tego co kojarzę jet to do pracy po sieci ale nie wiem czy to jest do pracy w grupie czy do gier multi czy do czegoś zupełnie innego
  • Small deploy with network fs - tak jak wyżej
  • Visible collision shapes - widoczne kształty kolizji, bardzo pomocne w sytuacjach gdzie z niewiadomych powodów wariuje fizyka
  • Visible navigation - nie wiem nie używałem
  • Sync scene changes - z tego co wiem do pracy w grupie
  • Sync script changes- jak wyżej

Menu "Editor":


Ustawienia edytora

Editor settings - opcje edytora:

W pierwszej zakładce można zmienić wszystko co związane z edytorem np. kolor tekstu,tła czcionkę itp.

Druga zakładka:

Tu można edytować wszystkie skróty klawiszowe lub sprawdzić co jest pod jakim klawiszem

  • Editor layout - zapisywanie lub wczytywanie rozmieszczenia okien w edytorze
  • Toggle fullscreen - włącz wyłącz pełny ekran
  • Manage export temples - tu właśnie można zarządzać szablonami eksportu pobrać,zainstalować,odinstalować itp.

Menu "Help":

pomoc wszelkiego rodzaju:

  • Classes - podgląd klas przydaje się przy programowaniu więc omówię to w tutorialu o visual scripcie albo gd scripcie jeszcze się zastanowię
  • Search - wyszukiwarka klas
  • Online docs - otwiera wyszukiwarkę i odpala stronę z dokumentacją
  • Q&A - otwiera wyszukiwarkę na stronie z często zadawanymi pytaniami
  • Issue tracker- otwiera wyszukiwarkę na liście znanych problemów
  • Community- otwiera w wyszukiwarce forum godota
  • About- informacje o programie

Pasek wyboru podglądu:

2D - podgląd 2d jak łatwo się domyślić przydaje się przy grach 2d:

3D - przydaje się do gier 3d:

Script - tutaj będziemy edytować skrypty jak jakieś będą:

Assetlib - można tu pobrać dodatki do godota assety i skrypty:

Menadżer plików:

Na górze mamy listę folderów, u dołu podgląd zawartości zaznaczonego folderu. Aby dodać nowy folder, trzeba kliknąć na inny folder w tym przypadku na folder główny i wybrać opcję "new folder" 

pojawi się takie okienko:

Wpisujemy nazwę folderu i zatwierdzamy. Aby umieścić w folderze pliki wystarczy przeciągnąć je z okna podglądu do któregoś folderu w liście folderów. Polecam tego używać i porządkować zasoby projektu np. tekstury wrzucamy do osobnego folderu, sceny do osobnego itd. lub każdemu poziomowi w grze wydzielać osobny folder na assety. Nie zajmuje to dużo czasu, a unika się chaosu w projekcie.

Następnie: Opcje uruchomiania:

  • Play - uruchomienie całości
  • Pauza - (żeby zapauzować trzeba najpierw uruchomić projekt)
  • Stop wyłącza uruchomioną grę
  • Znaczek HTML5 - uruchomienie w przeglądarce
  • Tabliczka ze strzałką - uruchomienie tylko sceny aktualnie edytowanej
  • Tabliczka z folderem - uruchomienie wybranej sceny (scenę wybiera się po kliknięciu w tą ikonkę)

Ostatnie część interfejsu to drzewko sceny/edytor nodów:

Tutaj mamy wszystkie obiekty które są na scenie, korzystanie z tego dokładniej omówię w następnym tutorialu.

W tym tutorialu na tyle.. Niedługo pojawi się następny, w którym omówię podstawowe czynności w Godocie. Jeśli macie jakieś pytania, to pytajcie w komentarzach postaram się odpowiedzieć jak najszybciej. 

2 komentarze
Felioz napisał :
godz. 16:40, 27 marca 2018
Fajnie że powstało coś na początek, byłem na etapie "bawienia się" interfejsem, importowaniem obiektów. Ale chyba ściągnę godota jeszcze raz gdy upBGE nie podoła.
robertdolega napisał :
godz. 14:50, 28 marca 2018
Bardzo fajny poradnik. Szybko ładnie objaśnione. Lubię to!
Dodaj komentarz
Aby dodać komentarz do newsa, musisz być zalogowany w Serwisie.. Zaloguj