Panel Logowania

GODOT - Darmowy silnik gry pod lupą

napisał : Troll
20
lutego
2018
Godot wprowadza wiele usprawnień względem BGE. Jest wydajniejszym, bardziej zaawansowanym, a przede wszystkim "innym" silnikiem do tworzenia gier.
tagi : godot game engine silnik gry blender

1. Wstęp

Dzięki Blenderowi nabraliśmy przeświadczenia, że "darmowe" wcale nie musi być "niedopracowane". Niegdyś dołączony do niego wewnętrzny silnik (BGE) spełniał minimalne oczekiwania twórców gier. Dzisiaj twórcy silnika Godot wychodzą naprzeciw bardziej wymagającym użytkownikom Blendera. Jakie są różnice pomiędzy jednym game enginem a drugim? Czym charakteryzuje się GODOT? O tym poniżej.

2. Gdzie się podziały kostki logiki?

Blender Game Engine był przyjazny dla raczkujących developerów gier w przeciwieństwie do Godota. Tytułowy silnik opiera się jedynie na API zorientowanym obiektowo. Tak. Będzie dużo do pisania. Twórcy silnika umożliwiają korzystanie z kilku języków programowania:

- C#,
- C++,
- GDScript,
- VisualScript,

gdzie dwa ostatnie to języki zaprojektowane przez twórców na potrzeby ich silnika. Opcji jest kilka, więc raczej każdy znajdzie coś dla siebie.

3. Silnik przyjazny dla projektów 2D

Oprócz klasycznego tworzenia gier 3D Godot oferuje nam dedykowany silnik 2D, który pozwala chociażby na tworzenie pomysłowych i popularnych dzisiaj produkcji pixel-art. Twórcy także dostarczają szereg narzędzi, które usprawniają stworzenie gry dwuwymiarowej.

4. Usprawnienia względem Blender Game Engine

Godot umożliwia nam korzystanie z takich technologii jak PBR (Phisycally-Based Rendering, więcej o nim tutaj), Globalne oświetlenie, Efekty mid i postprocessowe, podpowierzchniowe rozpraszanie światła (SSS), refleksy oraz załamania światła, filtrowanie anizotropowe oraz parę innych, ciekawych efektów.

5. Wieloplatformowość

Wielu zapewne będzie interesować na jakie systemy operacyjne możemy przygotować naszą grę. Developerzy silnika umożliwiają tworzenie gry pod takie platformy desktopowe jak: Windows, macOS, Linux, UWP, *BSD, Haiku. Co ważne na tę chwilę możemy również stworzyć naszą grę pod aktualnie najpopularniejsze systemy mobilne - iOS lub Android. Nasz projekt możemy również wyeksportować na stronę internetową używając HTML5 oraz Web Assembly

6. Podsumowanie

Godot jest silnikiem, który jest w stanie sprostać wymaganiom ówczesnych twórców gier, a zarazem użytkowników Blendera. Zapraszamy zatem do skorzystania z naszego forum. Niestety na dzień dzisiejszy nie mamy dostępu do pełnej dokumentacji po Polsku, dlatego też zamierzamy ubogacić zbiory naszych artykułów o podstawy Godota.

Co sądzisz o tym silniku? Przychodzą Ci na myśl jakieś dodatkowe zalety lub wady? Daj nam znać w komentarzu.

Link:

Strona główna silnika GODOT (angielski)

12 komentarzy
robertdolega napisał :
godz. 16:01, 20 lutego 2018
Rzeczywiście Godot ma wiele zalet. Jest darmowym silnikiem, który jest rozwijany i istniejej w polskiej wersji językowej. Jedyna wada, to wymagania systemowe. Jeśli chcemy zainstalować najnowszą wersję programu, to na tą chwilę nasz komputer musi wspierać bibliotekę OpenGL w wersji 3.0. Przez to również nie uruchomimy gry na starszych komputerach. Na szczęście podobno w nadchodzącej wersji programu ten problem ma być zniwelowany.
maniek napisał :
godz. 16:24, 21 lutego 2018
A to chcesz, na aż tak stare komputery robić gry??
robertdolega napisał :
godz. 19:05, 21 lutego 2018
No ja kupiłem rok temu laptopa i gry stworzone z OpenGl 3.0 nie działają. Więc nie takie stare w sumie. No też nie kupiłem sprzętu jakiegoś specjalnie drogiego więc może nie powinienem oczekiwać, że zadziała.
maniek napisał :
godz. 20:37, 21 lutego 2018
Jaka karta graficzna??
robertdolega napisał :
godz. 21:20, 21 lutego 2018
Intel HD Graphics 4000
maniek napisał :
godz. 21:22, 21 lutego 2018
No to jest zintegrowana.. a nie masz dedykowanej? Nvidia? AMD?
robertdolega napisał :
godz. 21:59, 21 lutego 2018
No nie mam niestety. Teraz dopiero planuję zakup komputera stacjonarnego z dedykowaną kartą graficzną, bo wiążę wielkie plany z Godotem.
maniek napisał :
godz. 22:17, 21 lutego 2018
No dobra ale z tego co widze na stronie producenta Intel HD Graphics 4000 powinien spokojenie obsługiwać nawet OpenGL 4..

https://www.intel.pl/content/www/pl/pl/support/articles/000005524/graphics-drivers.html

Może kwestia zainstalowania najnowszych sterowników?
robertdolega napisał :
godz. 23:31, 21 lutego 2018
Teraz to mnie zaskoczyłeś tą informacją. Spróbuję zainstalować aktualizację do sterowników jeśli będzie dostępna. Ehh od samego początku z tym laptopem były same problemy.
maniek napisał :
godz. 23:58, 21 lutego 2018
Mam nadzieję, że to pomoże ;) daj znać jak coś
robertdolega napisał :
godz. 15:09, 22 lutego 2018
Aktualizacji nie było, ale przywróciłem Ustawienia Grafiki do ustawień fabrycznych i już Godot działa :) Nie wiem o co chodziło, ale ważne, że działa :) Dobrze, że znalazłem to forum :)
maniek napisał :
godz. 15:20, 22 lutego 2018
No to super ;) Też się ciesze, że nas znalazłeś ;)
Dodaj komentarz
Aby dodać komentarz do newsa, musisz być zalogowany w Serwisie.. Zaloguj