Troman - tworzenie gier
Logo serwisu Troman.pl
Panel Logowania

Godot 3.1

napisał : maniek
22
kwietnia
2019
Po roku pracy, programiści i współpracownicy Godota wydali kolejną wersję Godota - Godot v3.1. Wydanie to wprowadza wiele ulepszeń w zakresie użytkowania oraz wiele ważnych funkcji.
tagi : godot game engine silnik gry

Nie wiem czy wiecie, ale od ponad miesiąca mamy nową wersję Godota 3.1. Ten darmowy i otwarto-źródłowy silnik do tworzenia gier 2D i 3D doczekał się kolejnej wielkiej aktualizacji. Zobaczmy co ciekawego przygotowali dla nas twórcy :  

 

Wsparcie dla OpenGL ES 2.0

Wersja Godot 2.x wykorzystywała OpenGL ES 2.0 / OpenGL 2.1 (GLES2) jako API grafiki 3D. To działało dobrze, ale miało wiele ograniczeń uniemożliwiających stosowanie bardziej nowoczesnych technik renderowania.
W wersji Godot 3.0 cały kod odpowiedzialny za renderowanie został przepisany pod bardziej nowoczesne API OpenGL ES 3.0 / OpenGL 3.3, a OpenGL ES 2.0 został usunięty. Na początku wydawało się to świetnym pomysłem, ale skończyło się na wielu problemach, takich jak :

  • Zła wydajność na starym sprzęcie mobilnym / stacjonarnym, który nie został przystosowany do generowania bardziej nowoczesnych technik renderowania.
  • Niezgodność ze starszymi urządzeniami mobilnymi, które nie obsługują OpenGL ES 3.0
  • Niezgodności na platformie HTML5, ponieważ nie wszystkie przeglądarki obsługują WebGL 2.0 (odpowiednik specyfikacji dla OpenGL ES 3.0)
  • Mnóstwo błędów w sterownikach dla urządzeń mobilnych i komputerowych. Praktyka pokazuje, że na komputerach współczesny OpenGL nie jest dobrze obsługiwany przez różnych dostawców sterowników, a regresje wciąż pojawiają się w nowych sterownikach na MacOS i Windows

Z powyższych powodów twórcy byli zmuszeni przywrócić OpenGL ES 2.0 / OpenGL 2.1.

Po stronie 2D nowy renderer jest kompletny. Po stronie 3D użyto prostszego podejścia do renderowania, które ma być bardziej ograniczone, ale bardziej kompatybilne. Ma następujące funkcje i ograniczenia:

  • Renderowanie odbywa się w całości na przestrzeni kolorów sRGB (renderer GLES3 wykorzystuje liniową przestrzeń kolorów). Jest to znacznie bardziej wydajne i kompatybilne, ale oznacza to, że HDR nie będzie obsługiwany. Oświetlenie też wygląda nieco inaczej
  • Niektóre zaawansowane funkcje PBR nie będą obsługiwane, takie jak Subsurface Scattering. Nieobsługiwane funkcje nie będą widoczne podczas edycji materiałów
  • Niektóre funkcje shaderów nie będą działać i podczas używania wyświetlą błąd (czego można się spodziewać podczas korzystania ze starszej wersji OpenGL)
  • Niektóre efekty postprocessingu również nie będą działać. Nieobsługiwane funkcje nie będą widoczne podczas edycji środowisk
  • GIProbes nie będą działać. Zamiast tego należy wykorzystywać lightmapy
  • Cząsteczki oparte na GPU nie będą działać. Użyj zamiast tego nowego noda CPUParticles

Z powyższego musimy sobie zdać sprawę, że OpenGL ES 2.0 nie działa jako kompatybilność wsteczna dla OpenGL ES 3.0, lecz jako osobna platforma, którą będziemy musieli wybrać tworząc projekt gry.

 

Nowy wygląd Edytora

Inspector obiektu został przepisany od podstaw, co wprowadziło wygodę w jego używaniu. Wśród nowych ciekawych funkcji znajdują się: właściwa edycja pola wektorowego, sub-inspektorzy do edycji zasobów (nie są już potrzebne do przełączania się na oddzielny panel podczas edycji zasobów), lepsze niestandardowe edytory wizualne dla wielu typów obiektów, bardzo wygodne używanie suwaków, lepsza edycja tablicy i słownika oraz wiele innych funkcji.

Zmiany też dotknęły edytor 2D. Użytkownicy powinni odczuć wygodę w korzystaniu gizmów, pojawiają się dodatkowe elementy kontrolne. Rozwiązuje to poważny problem Godota, ponieważ nie oferuje już uchwytów skalowania dla kształtów kolizji, ale pozwala na bezpośrednią zmianę rozmiaru.

Edytor TileSet w Godocie zawsze był głównym problemem dla użytkowników ze względu na jego żmudność. Twórcy Godota udostępnili całkiem nowy edytor TileSet z wieloma funkcjami znanymi z innych programów takiego typu.

Panel systemu plików też doczekał się przepisania i teraz domyślnie obsługuje widok drzewa + pliki z miniaturami. Na pewno ułatwi to nawigację po projekcie.

Edytor Animacji też został przepisany. Najważniejsze zmiany : 

  • Bardziej przyjazny układ, mniej bałaganu
  • Możliwość grupowania utworów według noda
  • Edycja kluczy w inspektorze
  • Kopiowanie i wklejanie ścieżek
  • Przechwytywanie ścieżek, które interpolują z istniejących wartości
  • Możliwość tworzenia niestandardowych wtyczek edytora ścieżek
  • Nowy typ ścieżki: Bezier, Animation, Audio

 

Opcjonalne typowanie w GDScript

Jest to jedna z najbardziej pożądanych cech Godota od początku jego istnienia. GDScript umożliwia szybkie pisanie kodu w kontrolowanym środowisku. Jak każdy język z dynamicznymi typami zmiennych, pozwala pisanie dużej ilości kodu w dość krótkim czasie. Jednak języki z dynamicznymi typami zmiennych mają pewne ograniczenia, które mogą być kłopotliwe:

  • Uzupełnianie kodu nie zawsze jest możliwe
  • Nie zawsze wychwytuje błędy podczas kompilacji
  • Kod może być mniej czytelny i trudny do refaktoryzacji

Od tej wersji edytor tekstu, domyślnie ostrzeże użytkownika gdy np. stworzy zmienną której nigdy nie użyje.

 

Inne zmiany

  • ulepszenia dla KinematicBody2D i KinematicBody3D
  • powrót Edytora Wizualnych Shaderów
  • szkielety 2D
  • siatki 2D
  • usprawnienie 3D edytora
  • wsparcie dla 3D SoftBody
  • ragdoll i system SkeletonIK
  • system cząsteczek oparty na CPU - Godot 3.0 zintegrował system cząstek oparty na GPU, który pozwala emitować miliony cząstek przy niewielkim koszcie wydajności. Ponieważ dodano obsługę OpenGL ES 2.0, ta funkcja nie mogła być tam obsługiwana, więc dodano alternatywne nody CPUParticles i CPUParticles2D
  • lepsza integracja C# w Godot - od wersji 3.1 projekty C# można eksportować do systemów Linux, MacOS i Windows. Wsparcie dla Androida, iOS i HTML5 jest w planach, a Android będzie priorytetem
  • usprawnienia sieciowe
  • opensimplex i noisetexture
  • constructive solid geometry
  • wsparcie dla MIDI i przechwytywania audio z mikrofonu

... i wiele wiele innych

 Pełny Release Note znajdziecie na stronie Godota pod tym linkiem : https://godotengine.org/article/godot-3-1-released#inspector 

 

Patron

Należy pamiętać, że twórcy Godota są organizacją non-profit, której celem jest zapewnienie nam najlepszej możliwej, darmowej i otwartej technologii do tworzenia gier. Dzięki darowiznom Godot ma możliwość rozwoju w stałym tempie. Jeśli korzystasz i chcesz korzystać z Godota, i chce aby był stale rozwijany o nowe funkcje, możesz go wspomóc na platformie Patreon. Dodatkowe środki finansowe pozwolą nam zatrudnić więcej programistów do pracy nad silnikiem w pełnym wymiarze godzin, a tym samym jeszcze bardziej poprawić jego tempo rozwoju i stabilność.

https://www.patreon.com/godotengine 

1 komentarz
maniek napisał :
godz. 10:50, 1 maja 2019
Wydano wersję 3.1.1 - jak to często zdarza się po wydaniu głównej wersji, znalazło się dużo bugów i poprawek, które trzeba było niezwłocznie usunąć
Dodaj komentarz
Aby dodać komentarz do newsa, musisz być zalogowany w Serwisie.. Zaloguj