Panel Logowania

easyEmit - system Particle dla BGE

napisał : maniek
06
listopada
2012
Na pewno spotkaliście się z pytaniami oraz problemami dotyczącymi cząsteczek w BGE. Z pomocą przychodzi nam ciekawy addon o nazwie - easyEmit - generator cząstek w BGE.
tagi : particle bge cząsteczki dym ogień płomień

easyEmit - plugin tworzony przez użytkownika ndee do swojej gry "Charlie's Big Adventure". Stworzył on kompletny system cząsteczek dla BGE w pełni zintegrowany z interfejsem Blendera. Oczywiście nie jest to system znany z Blendera, ale system generowania plane'ów z odpowiednią teksturą. easyEmit generuje kompletny zestaw właściwości, kostek logiki, obiektów oraz materiałów, aby uzyskać takie efekty jak dym czy ogień.

1. Instalacja

Instalację dodatku zaczynamy od pobrania paczki z addonem : http://dl.dropbox.com/u/1250100/easyEmit/easyEmit.zip
Ewentualnie można pobrać paczkę z serwera tromana : http://troman.pl/files/addons/easyEmit.zip

Otwieramy Blendera, następnie przechodzimy do File -> User Preferences i wybieramy zakładkę "Addons". U dołu ekranu mamy przycisk "Install Addon" i wybieramy plik : easyEmit.zip.

Pojawi nam się nowa pozycja w liście dostępnych pluginów. Żeby skorzystać dobrodziejstw easyEmit należy go uaktywnić.

Po tych zabiegach, przy wybranym silniku renderującym "Blender Game", panel Particle wzbogaca się o dodatkowe przyciski właśnie za sprawą pluginu easyEmit.

2. Użycie

Jak szybko stworzyć pierwszy emiter ognia? To bardzo proste! Przechodzimy do panelu Particle i klikamy przycisk "Create Particle System" :

Po kliknięciu, pokazuje nam się zestaw ustawień i przycisków, oraz zaznaczony Cube staje się emiterem cząsteczek. Wystarczy teraz tylko wcisnąć P, żeby zobaczyć efekt :

Poniżej wyjaśnię pokrótce, każde z opcji :

Enable Frustum Culling - automatyczne wyłączanie emitera, kiedy nie jest widoczny (większa wydajność BGE)

Radius - promień Frustum Culling

Emitter On - włączanie/wyłączanie emitera

Emitter Invisible - pokazuje/ukrywa obiekt, który jest emiterem

Poniżej znajduje się lista różnych rodzajów emiterów do wyboru. UWAGA! Do jednego emitera można dodać kilka rodzajów emiterów.

Particle Scale - rozmiar emitowanej cząsteczki

Emission Time - czas emisji cząstek (60 to sekunda czasu, 0 oznacza że emisja będzie ciągła)

Particle LifeTime - długość życia cząstki

Emission Ammount - liczba generowanych cząstek

Spherical Emission - niestety nie wiem do czego służą te opcje

Emission Range - rozmiar emitera

Start Color - początkowy kolor cząsteczki

End Color - końcowy kolor cząstki

Alpha Value - wartość przezroczystości cząstek

Color Fading - szybkość przenikania koloru

Fade In - szybkość pojawienia się cząstki

Fade Out - szybkość zanikania cząstki

Particle Rotation - prędkość rotacji cząsteczek

Start Speed - początkowa prędkość cząsteczki

End Speed - końcowa prędkość cząsteczki

Speed Fading - prędkość zanikania cząsteczek

Random Movement - stopień losowości ruchu

Start Size - rozmiar cząstki tuż po stworzeniu

End Size - rozmiar cząstki przed usunięciem

Size Fading - prędkość zmiany rozmiaru cząstki

Delete Particle System - usuwa system cząsteczek

3. Własny rodzaj emitera

Domyślnie wtyczka nie daje możliwości stworzenia własnego rodzaju emitera, lecz wbrew pozorom jest to bardzo proste.

Przechodzimy do folderu(windows 7) : C:\Users\nazwa_użytkownika\AppData\Roaming\Blender Foundation\Blender\2.64\scripts\addons\easyEmit

Znajduje się tam folder "images", w którym znajdują się pliki *.png  z kształtem cząsteczki. Musimy stworzyć własną teksturę o rozmiarze 64x64px z przezroczystym tłem. Następnie rysujemy jakiś kształt, wypełniamy białym kolorem oraz zapisujemy jako png o nazwie "particle_naszanazwa". Mając przygotowany plik, musimy jeszcze zmodyfikować plik "__init__.py". Przechodzimy do lini 1119 i duplikujemy którąś z linii, które reprezentują ustawienia danego rodzaju emitera :

        self.createParticle('particle_naszanazwa','Particle_NaszaNazwa',2,'Plane',True,True)

Po załadowaniu Blendera oraz wtyczki easyEmit, nasz nowo stworzony rodzaj emitera powinien być widoczny oraz gotowy do użycia.

5 komentarzy
Michalek napisał :
godz. 20:03, 8 listopada 2012
Archiwum z serwera tromana nie dziala
Anonymous napisał :
godz. 20:34, 8 listopada 2012
Dziwne, bo ja pobrałem to bez problemu na tablecie.
piter10p napisał :
godz. 08:47, 12 grudnia 2012
Na Blenderze 2.65 nie działa
maniek napisał :
godz. 10:12, 12 grudnia 2012
No rzeczywiście nie działa;/ trzeba będzie wypatrywać aktualizacji
piotao napisał :
godz. 21:03, 29 listopada 2016
Na forum:
https://blenderartists.org/forum/showthread.php?241656-easyEmit-*Update*-13-06-2013&p=3124542&viewfull=1#post3124542

dopisałem swoje uwagi na temat tego skryptu. Okazuje się, że działa on "jakoś" tylko wtedy, gdy działacie na Scenie 0 (w kodzie widziałem scenes[0]), a w przypadku bardziej skomplikowanych sytuacji niestety się sypie. Autor chyba już nie chce wspierać rozwoju tego skryptu.
Dodaj komentarz
Aby dodać komentarz do newsa, musisz być zalogowany w Serwisie.. Zaloguj