Panel Logowania

Burster - publikacja online gier z Blendera

napisał : myinventions
03
sierpnia
2012
Tutorial przestawia podstawy użytkowania wtyczki do przeglądarek internetowych Burster, która umożliwia uruchamianie scen stworzonych w Blenderze bezpośrednio na stronach internetowych.
tagi : Burster geta3d online Blender Game Engine BGE

1. Wstęp


Burster jest wtyczką do przeglądarek internetowych pozwalającą na uruchamianie scen z Blendera (plików *.blend) bezpośrednio na stronach internetowych, tak jak robi się to np. z filmami. Burster posiada wsparcie dla przeglądarek Firefox, Internet Explorer, Chrome i Opera. Dostępny jest na platformy Windows i Linux (w wersjach 32 i 64bitowych). Projekt rozwijany jest od prawie dwóch lat - przyjął zatem już stabilną i bezpieczną formę. Plugin w obecnej wersji domyślnie uruchamia pliki Blendera ze wsparciem dwóch wersji 2.49b lub 2.62, ale pliki z pozostałych wersji również zostaną otwarte (lecz nie zawsze będą funkcjonować prawidłowo).

Bardzo dużym udogodnieniem jest jednoczesna możliwość hostingu plików *.blend w postaci zaszyfrowanej na stronie projektu ich uruchamianie online oraz udostępnianie w galerii.

2. Szybki start - instalacja i test wtyczki

Zacznijmy zatem od instalacji wtyczki i przetestowanie jej funkcjonalności. Odpowiedni instalator pobierzemy spod adresu: http://geta3d.com/index.php?option=com_content&view=article&id=38&Itemid=18

Po zainstalowaniu najnowszej wersji należy zamknąć wszystkie otwarte przeglądarki internetowe (aby przeładowały dostępne wtyczki) a następnie wejść na stronę główną http://geta3d.com i przetestować funkcjonowanie wtyczki na liście dostępnych scen opublikowanych przez użytkowników (warto zajrzeć również do działu Burster Community News).

3. Publikacja własnych plików online

Strona projektu daje niesamowicie przydatną możliwość umieszczania własnych plików gier z Blendera online. Możemy (ale nie musimy) opublikować je w sekcji example, oddawać głosy na ulubione pliki i dzielić się nimi poprzez facebooka. Ale najważniejsza jest tu informacja, że pliki te przechowywane są na serwerze w wersji skompresowanej i zaszyfrowanej, przez co osoba uruchamiająca taki plik na stronie nie jest w stanie w żaden sposób pobrać działającego pliku *.blend.

Przetestujmy zatem wyżej wymienione możliwości. Na początek należy założyć konto na stronie http://geta3d.com kilkając w link create an account.
 Po zalogowaniu na konto przechodzimy do panelu dodawania plików klikając My Blender files  w User Zone.

Podajemy ścieżkę do pliku, klikamy Upload file i po załadowaniu pliku znajdziemy go na liście naszych plików (zachęcam wstawić od razu jakiś sprawnie działający plik blend, a nie tylko pustą scenę).

Klikając na nazwę pliku z listy przełączymy się na stronę gdzie plik uruchomi się z użyciem wtyczki Burster - adres ten możemy już w tym momencie przesłać komuś. Podkreślam, że plik ten jest już zakodowany i nie da się otworzyć w Blenderze.

4. Udostępnianie własnych plików w galerii

Kiedy wstawimy na geta3d plik, którym chcieli byśmy pochwalić się innym użytkownikom (lub zwyczajnie poznać ich opinie) możemy opublikować go w Burster Directory - galerii plików Blender opublikowanych przez użytkowników, która pojawia się na stronie głownej geta3d oraz w dziale Examples.

Klikamy w opcję Edit w odpowiedniej pozycji na liście wstawionych przez nas plików. Należy teraz koniecznie podać tytuł pliku i opis (tu nie zapominajcie o sterowaniu i informacji że jesteście użytkownikami troman.pl :). Opis najlepiej wpisać po angielsku, w razie problemów na forum tromana ktoś pomoże przetłumaczyć).

Po przejściu do zakładki Publish Settings zaznaczamy opcję Publish in Burster Storage oraz koniecznie dodajemy miniaturkę do pliku, co przyciągnie chętnych do gry. Miniaturka koniecznie musi mieć rozmiar kwadratu i najlepiej wymiary 180x180 pixeli. Wszelkie zmiany zatwierdzamy przyciskiem Save.

Zaawansowani użytkownicy mogą dodatkowo w zakładce Advanced zmodyfikować styl wizualny strony wyświetlającej nasz plik online.

5. Ważne uwagi praktyczne

* Po wstawieniu pliku proszę wejść w menu settings Burstera i wybrać opcję console on w celu przetestowania, czy plik działa prawidłowo w Bursterze (pliki które drukują niesamowitą ilość błędów w konsoli będę nieprzyjazne użytkownikom).

* Proszę nie wstawiać na serwer plików całkiem zawieszających się lub zawieszających wtyczkę.

* Jeśli plik wyświetla błędy w konsoli, ale potrzebujemy go używać (np. nie radzimy sobie z błędem i dajemy link do pliku na forum) to proszę nie publikować pliku na stronie głownej).

* Dla każdego pliku opublikowanego online w którym dokonujemy ukrycia kursora myszki (ale mile widziane jest to w każdym pliku) wymagane jest określenie metody zakończenia sceny - należy zdefiniować klawisz kończący grę, najlepiej ESC, używając logiki jak poniżej:

* W opisie pliku opublikowanego online (a najlepiej w tytule) warto podać wielkość pliku w MB, szczególnie gdy plik jest duży (niektóre serwery www nie przesyłają do pluginu wielkości uruchamianego pliku, przez co użytkownik nie jest informowany o procentowym postępie ładowania pliku a tylko o ilości przesłanych danych).

* W menu settings Burstera możemy również ustawić poziom anti-aliasingu (wygładzania krawędzi) - duże wartości zwiększają jednak obciążenie komputera w większych scenach.

* Parametr autostart pozwala wyłaczyć (off), ustawić czas autostartu scen (w sekundach) lub pozwolić użyć czasu autostartu ustalonego przez twórcę strony (param).

6. Burster Directory Pro

Darmowy dostęp dla zalogowanych użytkowników pozwala na publikację do 20 plików o wielkości pojedynczego pliku do 15MB. Płatny dostęp pozwala znieść limit dostępnych plików i podwyższyć limit wielkości pliku do 50MB. Dostęp Pro daje również możliwość pobierania plików zakodowanych w celu ich umieszczania na własnych stronach internetowych. Opis oferty znajdziemy pod adresem: http://geta3d.com/index.php?option=com_user&view=user&layout=entry

1 komentarz
grafnight napisał :
godz. 02:37, 4 sierpnia 2012
Ekstra!!
Dodaj komentarz
Aby dodać komentarz do newsa, musisz być zalogowany w Serwisie.. Zaloguj