Panel Logowania

Blender Fundation, Blender, BGE, UPBGE...ehhh

napisał : maniek
25
kwietnia
2018
Ehhh.. straszne zawirowania są wokół naszego kochanego BGE. W poprzednim artykule wyraziłem swoje obawy co do rozwoju BGE jak i UPBGE. Niestety, okazały się prawdziwe.. UPBGE nie jest już rozwijany, a BGE usunięto z Blender 2.8. Ale po kolei..
tagi : Blender Game Engine brak rozwoju Blender Fundation

Co się stało z UPBGE?

Ktoś, kto już przesiedział trochę czasu w świecie Blender Game Engine, doskonale wie, że Blender Fundation od dawna nie bawi się w rozwijanie tego silnika, co najwyżej poprawiane były drobne bugi. Z tego powodu powstał społecznościowy projekt o nazwie UPGE, którego celem było właśnie zapełnienie tej luki powstałej przez twórców Blendera. Celem projektu było uczynienie z BGE silnika na miarę dzisiejszych, nowoczesnych silników gier jakimi są Unity czy UE4. Niestety nie udało się...

Oczywiście dostaliśmy kilka nowych "ficzerów", uporządkowano i oczyszczono kod i chwała im za to. Ale droga do dorównania chociażby do Unity, to droga długa i daleka. I jak się okazuje wyboista. Od stycznia tego roku, nie było widać żadnych postępów prac w UPBGE. Przez chwilę pojawiły sie spekulacje, że deweloperzy tego projektu, wszystkie swoje siły skierowali na przeportowanie nowego silnika renderującego Eevee do BGE. I nawet pojawiły się pierwsze obiecujące efekty w postaci filmików demo. 

(Nie)oficjalnie wiadomo, że główny deweloper, zarazem pomysłodawca całego projektu, PanzerGame (Tristan), odszedł od zespołu, i nic nie wiadomo dlaczego. Reszta członków zespołu też za dużo nie mówi o sytuacji. Pojawiają się sporadyczne głosy od nich, potwierdzające powyższy fakt, jak i głosy o forkowaniu tego co pozostało z UPBGE, ale bez większego echa. Sami polecają użytkownikom za rozejrzeniem się za innym silnikiem. Także na dzień dzisiejszy UPBGE nie jest rozwijane.

Blender Game Engine upadł tzn. jego rozwój

To że BGE nie jest rozwijane, było wiadome od dawna, odkąd deweloperzy Blender Fundation skupili się na tworzeniu nowej wersji Blender 2.8. Już wtedy trwały rozmowy na temat przyszłości BGE czy ma ogóle zostać i być dalej częścią Blendera. Przyczyną takich rozważań był główny problem z kodem BGE - kod Blender Game Engine był rozdzielnym kodem  w kodzie źródłowym Blendera. Powodowało to, że jak jakaś funkcja pojawiła się w Blenderze, to dla BGE trzeba było ją napisać osobno specjalnie dla silnika gry. No nie można się temu dziwić, że jest to uciążliwe (a wiem o czym mówię bo sam jestem programistą), dlatego oficjalnie zapadła decyzja o usunięciu kilku przestarzałych funkcjonalności w kodzie Blendera 2.8. Oprócz BGE mowa tu jest też o usunięciu Blender Internal.

Wielkie poruszenie

Wiadomość o upadku, aż dwóch projektów dotyczących silnika gry w Blenderze, wznieca skrajne emocje. Oczywiście zakochani w BGE nie wierzą w to co się dzieje, że narzędzie z którym pracowali idzie w zapomnienie, i próbują ratować się jak mogą, zbierając ludzi i szukając sposobu jak uratować BGE. Nawet wśród deweloperów nastąpiło niemałe poruszenie. Nie jest to przyjemnie, kiedy to dowiadujesz się, że musisz usunąć lata swojej pracy z kodu źródłowego Blendera 2.8. Blender Foundation w ostatnim czasie przeprowadza czyszczenie kodu, usuwając problematyczne już nie rozwijane elementy tak jak właśnie Blender Game Engine czy Blender Internal.  Jeśli chodzi o Blender Game Engine jest małe światełko w tunelu. Twórcy Blendera chcą stworzyć coś takiego jak Interactive Mode, który nie będzie Game Enginem jakiego znamy. Będzie to prawdopodobnie zalążek do nowego silnika gry, który będzie powiązany z głównym kodem Blendera co pozwoli na to, że funkcje jakie otrzyma sam Blender, otrzyma też Interactive Mode.

Co dalej

No cóż.. Wpływu na decyzje Blender Fundation raczej nie mamy, jedyne co nam pozostaje to przyglądanie się z boku i liczenie, że wszystkie te radykalne zmiany będą silną podstawą do stworzenia silnika gry z prawdziwego zdarzenia. Póki co, pomimo braku rozwoju BGE/UPBGE, ostatnie wersje tych programów będą istnieć, więc dalej możemy w nich programować gry. Niestety jednak nie będziemy mogli już liczyć na wsparcie jeśli znajdzie się jakiś dziwny błąd. Drugą rzeczą jaką możemy zrobić możemy rozejrzeć się za innym obiecującym silnikiem gry np.: Godot Game Engine, Armory3D jak i Unreal Engine czy Unity. Blender jako program bez silnika gry, dalej pozostaje świetnym narzędziem do modelowania, teksturowania obiektów, także w tym temacie nic się nie zmienia.

I jak Wam się to wszystko podoba? Czy Blender Fundation podjęło słuszną decyzję czy wręcz odwrotnie? Jeśli macie jakieś wieści w tym temacie to nie zapomnijcie się z tym podzielić w  komentarzu.

4 komentarze
maniek napisał :
godz. 09:34, 28 kwietnia 2018
Tak jak pisałem w artykule, społeczność nie chce dać za wygraną. Ktoś już próbuje zrobić forka BGE https://blenderartists.org/forum/showthread.php?449214-Blender-Game-Engine-Fork-Ketsji-Lives. Tak samo zaczynał UPBGE. Zobaczymy..
maniek napisał :
godz. 09:50, 28 kwietnia 2018
No no jest już nawet github z projektem : https://github.com/bge-community/Ketsji-Game-Engine
Fork UPBGE będzie nazywał Ketsji Game Engine (KGE). Życzymy im powodzenia
Woobuz napisał :
godz. 16:50, 1 maja 2018
Blender bez BGE? Dla mnie tragedia...
maniek napisał :
godz. 16:57, 1 maja 2018
Nom.. ale się zrobiło zamieszanie
Dodaj komentarz
Aby dodać komentarz do newsa, musisz być zalogowany w Serwisie.. Zaloguj