Panel Logowania

Bake Normal Map

napisał : Fyex
05
stycznia
2014
Poradnik jak za pomocą funkcji "Bake" Wykonać łatwy i prosty normal map.
tagi : Bake Render UV normalmap

Witam kolegów :).

Dziś pragnę Wam zaprezentować jak wykonać normal map za pomocą funkcji Bake znajdującej się w panelu Render :)

Co to jest normal map? Pragnę Was odesłać do poradnika kolegi Janka: http://troman.pl/news/normalmap-i-reflect_ID48

Więc zacznijmy. Po uruchomieniu blendera powinniśmy dostrzec kostkę "Cube". Jeżeli takiej nie ma należy dodać.

Gdy już to zrobimy, tworzymy nowe okno Edit Type: UV. Następnie klikamy nad kostką klawisz u i wybieramy opcje "Smart UV Project".

Tworzy nam się śliczna wyraźna siatka UV:

Zapisujemy Siatkę jako nowy obrazek i dodajemy Jej nazwę "normalmap" (nazwa według uznania)

Duplikujemy kostkę za pomocą kombinacji klawiszy: "Shift+D" a następnie klikając klawisz "m przenosimy ją na inną warstwę.

Przechodzimy na warstwę 2 i zaczynamy zabawę z edycją ścian naszego Cube, ja zmieniłem tylko jedną ścian. Wygląda to mniej więcej tak:

Znowu przechodzimy do trybu edycji kostki numer 2.

Zaznaczamy tylko zmienioną ściankę Cube'a a następnie dajemy "u" i klikamy "Project From View"

Teraz musimy przenieść nowo powstałą ściankę na miejsce starej, do tego posłuży nam UV z kostki numer jeden:

UV kostki z 1 warstwyUV kostki z 2 warstwy

Przenosimy ściankę z warstwy 2 tak by zapełniła puste "prawidłowe miejsce":

Widok ukończonego UV na warstwie numer 2.

Teraz przechodzimy na warstwę obydwie warstwy i zaznaczamy obydwa powstałe Cube'y (Ważne by obydwa były na sobie):

Przechodzimy do Edit Type- Properties - Render i wybieramy opcje Bake (znajduje się na samym dole) (Bardzo ważne: na obrazku zapomniałem zaznaczyć opcje : "Selected to Acti" ma być ona zaznaczona)

W Bake Mode wybieramy opcje "Normal" a następnie klikamy przycisk "Bake"

Utworzyła nam się śliczny render Normal Mapy:


Zapisujemy render (na wszelki wypadek by go potem nie stracić)

W trybie render (musimy być w "Blender Engine") wybieramy opcje GLSL

Następne kroki to po prostu nakładanie tekstury :) (nie będę mówił jak bo macie na tym forum do tego inne poradniki):

http://troman.pl/news/panel-tekstur_ID49

Textura normalmap na obiekcie w widoku "Texture" z oświetleniem "Sun" i "Hemi".

Wyłączamy opcje Color w "Diffuse" oraz zaznaczamy opcję "Normal" w "Geometry" 

W image Sampling zaznaczamy opcję "Normal Map"

Oto efekt:

Kostka z 24 wierzchołkami 

   Kostka z 8 wierzchołkami

Jak pada światło na kostkę z 8 wierzchołkami? Efekt:

To koniec. Mam nadzieję że Poradnik się przydał.

Pozdrawiam Fyex ^^

1 komentarz
pawianek napisał :
godz. 13:22, 6 stycznia 2014
Super, właśnie tego szukałem, wielkie dzięki :)
Dodaj komentarz
Aby dodać komentarz do newsa, musisz być zalogowany w Serwisie.. Zaloguj