Panel Logowania

Armory3D - nowy silnik gry do Blendera

napisał : maniek
07
czerwca
2018
Czas otrzeć łzy po BGE. Oto dostaliśmy nowy silnik gry jakim jest Armory3D z pełną integracją z Blenderem.

Panie i panowie. Otrzyjcie łzy po upadku Blender Game Engine, ponieważ od kilku dni dostępny jest za darmo nowy silnik - Armory3D. O tym silniku głośno jest już od kilku lat, ponieważ miał być alternatywą dla leciwego Blender Game Engine, który w sumie od tych kilku lat praktycznie umierał, aż doczekał się pogrzebu w tym roku. Każdy miał nadzieję, że Blender Game Engine otrzyma w końcu nową jakość w tworzeniu gier, co można było sądzić jak Blender Foundation i UPBGE kreowali taką wizję apropo nowego silnika renderującego w czasie rzeczywistym EEVEE.

Niestety nie doczekaliśmy się tego. W zamian twórcy Blendera postanowili wyrzucić silnik gry z głównego kodu Blendera. Od tego momentu wszyscy miłośnicy robienia gier w Blenderze, z utęsknieniem wypatrywali jakiegoś promyka nadziei, rozglądają się za innymi silnikami. Prawda jest taka, że niektórzy nie zamierzali czekać na ruch ze strony Blender Foundation, a wzięli sprawy w swoje ręce budując nowoczesny silnik gry zintegrowany z Blenderem. Od jakiegoś czasu, projekt ten został w pełni sfinansowany i, jak też autorzy obiecywali, udostępniony za darmo dla wszystkich.

1. Armory3D - twórz gry dalej w Blenderze

Armory 3D jest open-source'owym, nowoczesnym silnikiem gry, który jest w pełni zintegrowany z Blenderem, przekształcając go w kompletne narzędzie do tworzenia gier. Dzięki temu praca nad projektem jest jednolita - od początku do końca pracujemy w tym samym narzędziu, dzięki czemu praca nad projektem przebiega szybciej. Niestety bolączką znanych współczesnych silników jest to , że są tylko silnikami i nie mają możliwości tworzenia obiektów. Obiekty do tych narzędzi musimy tworzyć w zewnętrznych aplikacjach, eksportować do nich, co jest uciążliwe. Dzięki tej integracji odpalasz Blendera, modelujesz, nadajesz materiały, tekstury podglądasz jak to wygląda po uruchomieniu, eksportujesz do platformy. Gotowe! Cały proces tworzenia gry w jednym narzędziu.

Armory3D opiera się na platformie multimedialnej Kha i zestawie narzędzi Haxe, aby zapewnić wieloplatformowe i wydajne działanie. Siłą Armory3D jest to, że wykorzystuje nowoczesne,open-source'owe technologie:

KHA - jest open-source'owym, wieloplatformowym, przenośnym, multimedialnym framework'iem. Ma on na celu prze kompilowanie kodu i zoptymalizowanie zasobów nawet w najtrudniejszych systemach. Pozwala na tworzenie aplikacji natywnych na komputery stacjonarne, tablety, telefony i konsole. Zaimplementuj raz, uruchom wszędzie.

HAXE - jest open-source'owym, wieloplatformowym językiem programowania. Haxe oraz jego biblioteki zostały zaprojektowane tak, aby zapewnić maksymalną obsługę platform docelowych, a kompilator generuje docelowy kod źródłowy lub kod bajtowy w zależności od wybranych opcji i języka.

 

2. Renderering i materiały

Największy wysiłek został włożony, przy tworzeniu systemu renderowania gry. Dzięki temu mamy możliwość tworzenia gier w jakości renderowania znanego nam z Blenderowego silnika renderującego -  Cycles. Co nam oferuje Armory3D i jego system renderowania :

  • Phiysically-based rendering
  • Globalne oświetlenie - voxel-based
  • Oświetlenie bazowane na HDR
  • Screen space ambient occlusion
  • Odbicia i załamania
  • Lens Flares(Flary)
  • Wolumetryka
  • Filtry: bloom, gaussian blur, tone-mapping, lens distortion, vignette, depth of field, FXAA, motion blur, 
  • a także możliwość pisania własnych shaderów GLSL

System tworzenia materiałów bazuje na znanych nam blenderowych nodach Cycles.


3. Silnik gry

Armory3D z założenia ma być najlepszym, kompleksowym narzędziem do tworzenia gier, w którym wszystko jest. Edytor kodu z opcją debugowania jest zintegrowany. Szybki podgląd gry, aby w trybie Live zobaczyć efekty swojej pracy też jest pod ręką. Rozpoczynając przygodę z tym narzędziem jako punkt wyjścia można wybrać jeden z dostępnych szablonów prototypów gier.
Co zapewnia silnik : 
  • Nowoczesny rendering
  • Fizyka obiektów
  • Obsługa dźwięku
  • Navigation Mesh
  • Obsługa sieci
  • Pisanie skryptów


4. Logika gry

Armory posiada własny system kostek logiki bazowany na nodach. Posiada też zestaw standardowych cech takie jak "FirstPersonController" do symulacji FPS lub "VehiculeController", aby zbudować fizykę pojazdu. Tworząc fizykę z kostek logiki, w tle tak naprawdę generuje się skrypt Haxe.


5. Animacja

Zastosowano solidny system animacji z obsługą skalowania GPU, miksowania akcji i wydarzeń. Co więcej, każdy węzeł może być animowany na osi czasu za pomocą klatek kluczowych, tak jak do tej pory.


6. Wieloplatformowość

Armory3D jest narzędziem wieloplatformowym, co oznacza, że gry możemy projektować na popularnych platformach systemowych: Windows, Linux, MacOS. Wieloplatformowość dotyczy też publikacji projektów gier. Tak więc mamy możliwość publikacji na systemy: Windows, Linux, MacOS, Android, iOS, konsole PS4, Xbox One, Switch czy nawet html5 i wiele innych. Tworzymy jeden projekt, eksportujemy go na komputery stacjonarne, urządzenia mobilne i konsole, tak aby każdy miał możliwość zagrania w stworzony projekt.


7. Licencja

Armory3D wydawany jest na licencji zlib_licenseOznacza to, że Armory3D może być używany do dowolnych celów, w tym do tworzenia zastrzeżonego oprogramowania o zamkniętym kodzie źródłowym i sprzedaży kopii Twojej pracy.


8. Download

Download jak i manual znajdziemy na oficjalnej stronie Armory - http://armory3d.org . W sekcji download mamy kilka wersji : 

b27 - Armory z Blenderem 2.79, bez odtwarzania w podglądzie - bardziej stabilny
b28 - Armory zintegrowany z Blenderem 2.8, z odtwarzaniem w podglądzie - wysoce eskperymentalny, do testowania

Oczywiście narzędzie to możemy pobrać za darmo, co nie oznacza, że nie możemy twórców wesprzeć symboliczną kwotą.

9. Troman

To chyba dobre wieści dla tromana, który już zaczął być forum wielosilnikowym. Otrzymaliśmy nowy silnik w dodatku zintegrowany z Blenderem. Czego chcieć więcej? Prawdopodobnie dołączymy Armory3D do nowego działu, a być może wyprze stare BGE? Co wy na to?

27 komentarzy
Felioz napisał :
godz. 01:03, 8 czerwca 2018
No i gitara! :D Jeśli przestarzały BGE nie ma być rozwijany to za czym płakać? Pojawił się nowoczesny zintegrowany silnik, taki al`a UE4+Blender to idźmy do przodu! W weekend go sobie na spokojnie poobczajam, mam nadzieję że mój optymizm nie stopnieje ;p
maniek napisał :
godz. 01:08, 8 czerwca 2018
U mnie pod linuxem wersja 04 działała tylko na przeglądarce, wersja 04a nie działa nigdzie - czarny ekran ;/ Mam nadzieje, że szybko to naprawią. W końcu udostępnili za darmo więc zwiększy się liczba testerów
maniek napisał :
godz. 01:11, 8 czerwca 2018
Ale nowina. Blender Foundation zamierza oficjalnie wspierać integrację silnika Armory3D
Felioz napisał :
godz. 01:34, 8 czerwca 2018
Masz jakiś link?
maniek napisał :
godz. 01:51, 8 czerwca 2018
http://armory3d.org/news.html jeden z tweetów
robertdolega napisał :
godz. 07:30, 8 czerwca 2018
Świetny artykuł! Czuję, że Armory3D to będzie coś odpowiedniego dla mnie :D
maniek napisał :
godz. 09:01, 8 czerwca 2018
Heh.. u mnie na linuxie nie działa - czarny ekran. Pod windowsem błąd. U kolegi działa bez problemu. Mam nadzieję, że to szybko naprawią
maniek napisał :
godz. 13:42, 8 czerwca 2018
Jest działa! W moim przypadku musiałem włączyć opcję Legacy Shaders w ustawieniach addona + Armory Render Paths zmienić na Forwarded
Jaskier26 napisał :
godz. 22:04, 8 czerwca 2018
No to może spróbuję coś podłubać w tym silniku :) Zwłaszcza, że ulepszyli renderowanie, co mnie bardzo zachęciło do pracy nad małym projektem.
maniek napisał :
godz. 22:10, 8 czerwca 2018
Polecam zapoznanie się w examples Armory. Są świetne!
Jaskier26 napisał :
godz. 22:23, 8 czerwca 2018
Czemu nie, przynajmniej zobaczę jak to wszystko działa :)
maniek napisał :
godz. 22:06, 8 czerwca 2018
Utworzyłem już sekcję Armory 3D na forum, więc zapraszam do dyskusji ;)
maniek napisał :
godz. 15:41, 10 czerwca 2018
Najnowsze Armory3D 04b rozwiązało u mnie problem czarnego ekranu, i teraz działa dobra. Brawo dla twórców za szybką reakcję
Jaskier26 napisał :
godz. 19:47, 14 czerwca 2018
Eh... Na razie sobie daruję ten silnik, bo na szablonach gier robi się brak odpowiedzi :'-)
maniek napisał :
godz. 21:06, 14 czerwca 2018
Tzn?
Jaskier26 napisał :
godz. 21:37, 14 czerwca 2018
Podczas testowania prostej sceny ze sześcianem wszystko działało normalnie, ale gdy już odpaliłem jakiś szablon to sprzęt już po prostu nie wyrabiał i wysypywało się okienko z grą.
maniek napisał :
godz. 22:35, 14 czerwca 2018
Raczej zwaliłbym na zamulony i zaśmiecony system, pewnie Windows
Jaskier26 napisał :
godz. 13:02, 16 czerwca 2018
W sumie racja, to może być powód, dla którego nie działa poprawnie.
Ender napisał :
godz. 18:40, 28 czerwca 2018
Świetna wiadomość.
Felioz napisał :
godz. 23:00, 11 lipca 2018
https://cloud.githubusercontent.com/assets/14031486/21060183/83e4c190-be1c-11e6-9dcf-f133cb9bc274.jpg
Czy ktoś próbował odpalać kanały alpha w armory, u mnie nie działa. Nie mogę uzyskać przeźroczystości. Może jakiś wąteczek o problemach z armorym na forum?
maniek napisał :
godz. 09:27, 12 lipca 2018
No masz na tromanie dział Armory3D. Możesz śmiało pisać...
Felioz napisał :
godz. 22:53, 12 lipca 2018
https://armorpaint.org/manual/#/?id=linux
ArmoryPaint pozwala na "malowanie" po obiektach materiałami dzisiaj nastąpiła jego aktualizacja. Ciekawe czy w przyszłości będzie zintegrowany.
Felioz napisał :
godz. 14:05, 20 lipca 2018
Kolejny mały kamień milowy, osiągnięto połowę pierwszego celu finansowego.
maniek napisał :
godz. 13:13, 21 lipca 2018
A skąd masz tą informację?
Felioz napisał :
godz. 14:00, 21 lipca 2018
ah, sorry. Z armory3d.org
maniek napisał :
godz. 15:31, 21 lipca 2018
No ale gdzie?? Nie widzę tej informacji
Felioz napisał :
godz. 16:53, 21 lipca 2018
Na stronie głównej, po lewej stronie, przy ostatniej zakładce "FUND" jest podany procent uzbieranych środków. Po wciśnięciu tej zakładki w akapicie "Goals" podano cele oraz procent postępu celu bieżącego wraz z aktualną liczbą subskrybentów.
Dodaj komentarz
Aby dodać komentarz do newsa, musisz być zalogowany w Serwisie.. Zaloguj