Pisanie własnej licencji.

Pytania nie pasujące do pozostałych for w tej kategorii.
Awatar użytkownika
CacholaPL
Posty: 118
Rejestracja: 15 gru 2013, 20:14

Pisanie własnej licencji.

Postautor: CacholaPL » 16 lip 2014, 15:30

Witam, mam pytanie. Dajmy na to, że chciałbym napisać licencję na mój program. (Zakładamy, że program kompilowałem BBPlayer, więc nie ma GPL) i jeśli w mojej licencji nie ma nic niezgodnego z prawem, to czy użytkownik mógłby zostać ukarany za to, że nie przestrzegał moje licencji, lub po prostu prościej: Czy mogę napisać własną licencję i potem wrzucić do programu jako "license.txt" ?
Mam wiele ambitnych planów, tylko jestem zbyt leniwy

Awatar użytkownika
lukaszfito
Posty: 140
Rejestracja: 28 gru 2013, 1:37
Lokalizacja: Gdańsk
Kontaktowanie:

Re: Pisanie własnej licencji.

Postautor: lukaszfito » 17 lip 2014, 11:50

Przyznam, że to dość ciężkie pytanie - jak na wakacje ;)

W skrócie TAK, możesz napisać własną licencję, jeśli tylko nie łamie ona prawa (lub do tego nie zachęca).

Musisz wiedzieć, że pliku license.txt wcale pisać nie musisz, Twoja praca jest automatycznie chroniona prawami autorskimi przez prawo (Polskie i międzynarodowe). Jeśli masz dokumentacje pracy (wcześniejsze projekty, kody źródłowe i ogólnie cały "Design doc"), to w każdym sądzie udowodnisz, że jesteś autorem oprogramowania.

Całkowitą podstawą jest znajomość ustawy z 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych, którą można pobrać ze strony sejmu (zaglądaliście tam kiedyś? :) ):
http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet? ... 9940240083
(jest tam też opisane jak może być ukarana osoba łamiąca licencje)

Mogę polecić też ciekawy moduł na temat umów międzynarodowych dotyczących praw autorskich, na prawdę fajnie opisuje to czym są te umowy:
https://moodle.umk.pl/BU/mod/book/tool/ ... php?id=108

Oczywiście jest wiele szczegółów, o których powinieneś wiedzieć. Szczególnie jeśli chcesz wydać program poza Polską, bo każdy kraj ma inne prawa a traktaty i konwencje międzynarodowe są raczej ogólne. Ja ograniczę się do kilku ciekawostek (a są one tylko wierzchołkiem góry lodowej):
  • Licencje pisze się głównie po to, by ograniczyć prawa, a nie je nadawać
    przykłady:
    - zabronić korzystania z programu obywatelom Stanów Zjednoczonych
    - ograniczyć swoją odpowiedzialność w przypadku zniszczeń dokonanych przez ów program (część krajów na to nie zezwala!)
  • Kod na rozglądanie się myszką, podlega tym samym regulacjom prawnym, co wiersz do ukochanej (według prawa, pisanie skryptów i książek to, to samo :geek: )
  • Jeśli wrzucisz tylko plik license.txt do paczki z programem (nie zmuszając użytkownika do zaakceptowania licencji przed pobieraniem, lub przed instalacją) to dopóki użytkownik jej nie otworzy (i dodatkowo nie przeczyta ze zrozumieniem), to w praktyce może się stosować tylko do prawa ogólnego, czyli nie musi stosować się do Twoich ograniczeń (np. jeśli zabraniasz obywatelom Stanów korzystać z programu, to obywatel Stanów, który pobierze program i nie przetłumaczy polskiej licencji, nie łamie prawa korzystając z niego :shock: )
Ogólnie też można dodać:
  • Posiadanie serial'a / cd-key'a do płatnego programu nie oznacza, że możesz korzystać z niego do celów komercyjnych, musisz przedstawić jego dowód zakupu (jeśli dostałeś program za darmo i nie masz dowodu zakupu, to: jeśli dostałeś program z gazetą - zachowaj ją, jeśli dostałeś maila z promocją - zarchiwizuj go).
  • Jeśli sprzedasz komuś program, a ta osoba nie zaakceptuje licencji i NIE zainstaluje programu, to musisz tej osobie oddać pieniądze
Powinieneś zacząć się interesować prawem autorskim, jakby to było Twoje najfajniejsze hobby! Powinieneś ciągle być na bieżąco i szukać nowinek, bo szczególnie w Polsce, prawo zmienia się bardzo szybko. Jeśli uważasz, że temat jest nudny, zbyt skomplikowany, albo że można go ugryźć na raz (i do niego nie wracać), to radzę zatrudnić prawnika, albo co jakiś czas zapłacić za poradę prawną.

PS: Chodzi Ci o " BP Player "? Bo to jest "BlenderPlayer Player", czyli odtwarzacz Blenderplayera. Co oznacza, że BPPlayer nie działa bez Blenderplayera, więc musisz też zamieścić licencję GPL ze swoim programem. Tak na prawdę, to musisz ogarnąć aż 3 licencje :? Masz wtedy 3 rodzaje plików: pliki BBPlayera, pliki Blenderplayera i własne pliki (blend/block, grafikę, muzykę..) - każde mają własną licencję. Przy czym licencję BBPlayera możemy pominąć (autor się na to zgadza), swojej pisać nie musisz (ale możesz), no i niestety MUSISZ objąć Blenderplayera licencją GPL. Jedynym sposobem, żeby nie dodawać plików licencji GPL do własnego programu, jest nie zamieszczanie Blenderplayera w programie - ale jak wcześniej napisałem, wtedy BPPlayer nie działa.

Awatar użytkownika
CacholaPL
Posty: 118
Rejestracja: 15 gru 2013, 20:14

Re: Pisanie własnej licencji.

Postautor: CacholaPL » 17 lip 2014, 12:04

Czyli, jeśli nie napiszę żadnej licencji, to użytkownik nie może robić takich rzeczy jak np. sprzedawanie programu (uznając, że daję program za darmo)
Mam wiele ambitnych planów, tylko jestem zbyt leniwy

Awatar użytkownika
CacholaPL
Posty: 118
Rejestracja: 15 gru 2013, 20:14

Re: Pisanie własnej licencji.

Postautor: CacholaPL » 18 lip 2014, 21:16

Przepraszam z góry za double-posta, no ale...

Poczytam sobie o tych regułach itp.

Ale mam jeszcze jedno pytanie i nie wiem, czy jest tam zawarte: Czy muszę być pełnoletni, by moja licencja była, no taką prawdziwą licencją, w której będę mógł ograniczać ? Bo nie wiem, czy jako nieletni mogę walczyć w sądzie o prawa do gry...
Mam wiele ambitnych planów, tylko jestem zbyt leniwy

Awatar użytkownika
lukaszfito
Posty: 140
Rejestracja: 28 gru 2013, 1:37
Lokalizacja: Gdańsk
Kontaktowanie:

Re: Pisanie własnej licencji.

Postautor: lukaszfito » 19 lip 2014, 8:54

Teraz nie mogę potwierdzić tego co piszę - zawaliłem się skryptami. Będziesz musiał sobie to doczytać w ustawie, albo ktoś będzie musiał mnie ewentualnie poprawić.

Czyli, jeśli nie napiszę żadnej licencji, to użytkownik nie może robić takich rzeczy jak np. sprzedawanie programu (uznając, że daję program za darmo)

To będzie zależeć od tego, jak udostępniasz grę i gdzie ją udostępnisz (w jakim serwisie). Każdy sklep ma inne prawa, przykładowo na Appstore nie mógłbyś w ogóle udostępnić czegoś co ma więcej niż jedną licencję, więc program z Blendera musiałby być Open Sorce. W ustawie masz opisane ile i kto jest Ci winny procent ze sprzedaży, albo czego możesz się domagać w przypadku złamania prawa - jednak najgorzej jest z wykrywalnością, jeśli ktoś pobierze Twoją grę, przetłumaczy nazwę i udostępni na rosyjskim torrencie, to dowiesz się o tym za milion lat :twisted: Ważniejsze są tu zabezpieczenia, które fizycznie bronią przed kopiowaniem programu, bo i tak znajdzie się ktoś, kto będzie chciał coś takiego zrobić z Twoją grą - niezależnie od tego, czy napiszesz licencję, czy nie.

Przydatna ciekawostka:
  • Licencja to też wartość intelektualna, więc jest objęta ochroną praw autorskich - nie można skopiować kropka w kropkę licencji podobnego oprogramowania w swojej grze.

Czy muszę być pełnoletni, by moja licencja była, no taką prawdziwą licencją

Prawdopodobnie nie musisz być pełnoletni :) do pisania własnej licencji (akurat w to się wczytywać nie musiałem). Ale do sprzedaży i podpisywania umów pełnoletność by się przydała. To zależy też od firmy, która z własnej woli musi chcieć podejmować współpracę z osobami niepełnoletnimi. Każdy serwis ma opisane, ile musisz mieć lat by z niego korzystać i na co możesz sobie pozwolić.

Awatar użytkownika
CacholaPL
Posty: 118
Rejestracja: 15 gru 2013, 20:14

Re: Pisanie własnej licencji.

Postautor: CacholaPL » 19 lip 2014, 11:08

No dobrze, dziękuję za tą naprawdę wyczerpującą odpowiedź, myślę, że zrozumiałem wszystko :geek:

Co do tematu Blendera i GPL, to na Blender wiki jest wyraźnie napisane, w jaki sposób można pozbyć się tej licencji.

http://wiki.blender.org/index.php/Doc:2 ... /Licensing

Przypomniało mi się nagle jeszcze jedno pytanie.

Dajmy na to, że: zrobiłem grę z 3 przyjaciółmi, czyli grę stworzyły cztery osoby. W licencji nie napiszę czegoś takiego jak "Prawa do gry ma 4 przyjaciół", tylko byśmy się jakoś nazwali i napisali "Prawa do gry ma TromanGames". No i można tak napisać nie posiadając żadnej firmy o takowej nazwie ?
Mam wiele ambitnych planów, tylko jestem zbyt leniwy

Awatar użytkownika
lukaszfito
Posty: 140
Rejestracja: 28 gru 2013, 1:37
Lokalizacja: Gdańsk
Kontaktowanie:

Re: Pisanie własnej licencji.

Postautor: lukaszfito » 19 lip 2014, 14:42

Jeśli grupa zarobi na grze, to ona musi się rozliczyć, a nie może jeśli nie istnieje formalnie. Na pewno jest jakieś odstępstwo (gdzie nieformalna grupa może się rozliczyć), ale prawnikiem nie jestem, więc go nie znam.

Jeśli udostępnicie grę za Free, nie będzie problemu (czy grupa jest legalna, czy nie), oczywiście dopóki gra nikogo nie zabije :ugeek:

wyraźnie napisane, w jaki sposób można pozbyć się tej licencji

Chyba jednak nie.

Najpierw jest wytłumaczone dlaczego musisz rozpowszechniać gry z Blenderplayerem na licencji GPL a potem są 4 sposoby na "ominięcie problemu" a nie "pozbycie się licencji".

uwaga: cztery poniższe sposoby oddają tylko sens treści z przymrużeniem oka ;)

Pierwsza: A po co komu licencje! Niech wszyscy kopiują co chcą i ile chcą! :lol:
Druga: Olej sprawę! Złam warunki licencji! Jest bardzo, bardzo, bardzo, bardzo mało prawdopodobne, że Cię oskarżymy i pójdziesz do więzienia :twisted:
Trzecia: Użyj BPPlayer albo Gamekit i posiadaj trzy licencje w swojej grzę :|
Czwarta: Użyj actuatora i módl się, żeby nikt nie ukradł Ci pliku .blend :oops:

PS: Mój charakter to Chaotyczny Praworządny :P

Awatar użytkownika
CacholaPL
Posty: 118
Rejestracja: 15 gru 2013, 20:14

Re: Pisanie własnej licencji.

Postautor: CacholaPL » 21 lip 2014, 20:13

Wiem, że mam dużo pytań, no ale przy tworzeniu gier raczej taka wiedza by się przydała.

Dajmy na to: zrobiłem grę sam, chcę napisać kto ją zrobił, ale chciałbym jednak pozostać trochę anonimowy i nie podawać nazwiska, więc może po prostu napiszę "Grę stworzył Mateusz" lub "Grę stworzył CacholaPL", no to w licencji napiszę..."Prawa do gry ma Mateusz" ?
Mam wiele ambitnych planów, tylko jestem zbyt leniwy

Awatar użytkownika
lukaszfito
Posty: 140
Rejestracja: 28 gru 2013, 1:37
Lokalizacja: Gdańsk
Kontaktowanie:

Re: Pisanie własnej licencji.

Postautor: lukaszfito » 21 lip 2014, 22:14

Pisz WSZĘDZIE pseudonim albo imię i nazwisko. W Książkach autorzy ciągle podpisują się pseudonimami a jeśli pisanie programów (więc i gier) jest jak pisanie książki, to analogicznie możesz posługiwać się pseudonimem / nickiem / loginem z forum ;)

Jeśli ktoś się uczepi, że w Blenderze da się zrobić grę bez pisania choćby jednej linijki kodu (czyli z samych kostek logiki), to dam inny przykład.

Wiele aktorów w filmach posługuje się pseudonimami i często produkują własne filmy wykorzystując już znany wszystkim pseudonim.

Kiedyś za podpis wystarczyło wpisać "x" - tak zwane parafki są stosowane po dziś dzień w urzędach, a przecież taki "zygzaczek" nie oznacza zupełnie nic, jednak jest prawomocny :roll:

Poza tym to samo imię i nazwisko powtarza się często, więc pseudonim w zasadzie jest o wiele bardziej dokładny :lol:

Awatar użytkownika
CacholaPL
Posty: 118
Rejestracja: 15 gru 2013, 20:14

Re: Pisanie własnej licencji.

Postautor: CacholaPL » 22 lip 2014, 18:31

No to chyba powinienem zmienić pseudonim :? . Mam nadzieję, że zamiast zadawać pytania zajmę się robieniem czegoś.

W każdym razie dziękuję za wszystkie odpowiedzi.
Mam wiele ambitnych planów, tylko jestem zbyt leniwy


Wróć do „Inne”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości