BGE a licencja!

Pytania nie pasujące do pozostałych for w tej kategorii.
Dynamonowy
Posty: 28
Rejestracja: 26 kwie 2014, 19:19

BGE a licencja!

Postautor: Dynamonowy » 03 maja 2014, 19:57

Witam. Mam pytanie, które nurtuje mnie od paru miesięcy. Otóż jak wiadomo Blender tyczy się licencji GPL. Oznacza to, że cokolwiek zrobię w Blenderze jest moją twórczością i mogę wykorzystywać go w różnych celach. Pytanie brzmi czy mogę żądać prawa do zapłaty za grę, którą stworzyłem w BGE? Słyszałem, że jest w tym jakiś haczyk, choć nie wiem jaki. Nie ogarniam zbytnio licencji, którą Blender jest objęty. Będę bardzo wdzięczny jeżeli ktoś mi to wytłumaczy.

Pozdrawiam.
Obrazek

Awatar użytkownika
CacholaPL
Posty: 118
Rejestracja: 15 gru 2013, 20:14

Re: BGE a licencja!

Postautor: CacholaPL » 03 maja 2014, 22:21

Tak możesz sprzedawać, możesz modyfikować kod Blendera, jedynie nie możesz powiedzieć, że jesteś autorem Blendera
Mam wiele ambitnych planów, tylko jestem zbyt leniwy

Awatar użytkownika
lukaszfito
Posty: 140
Rejestracja: 28 gru 2013, 1:37
Lokalizacja: Gdańsk
Kontaktowanie:

Re: BGE a licencja!

Postautor: lukaszfito » 03 maja 2014, 23:33

UWAGA: najlepiej przeskoczcie do następnej strony, gdzie zamieściłem podsumowanie (w punktach) dotyczące wszystkich potrzebnych informacji - zauważycie na pewno, bo post jest długi :D

W skrócie TAK (możesz sprzedawać i jest "haczyk"- a nawet ich cały pęczek, jeśli zanurzysz się głębiej w tematyce prawnej).

Zapisując projekt "blend" w pliku wykonywalnym "exe", cała Twoja twórczość zawarta w tym pliku zostaje objęta licencją GPL i może zostać wykorzystana w (prawie) dowolnym celu, przez wszystkich użytkowników.

Teoretycznie dotyczy to całej zawartości, jak tekstury, muzyka czy kod źródłowy (oczywiście jeśli to wszystko znajduje się w pliku wykonywalnym "exe" - cała reszta poza plikiem, jest chroniona prawami autorskimi twórcy). Ciekawostką jest to, że w przypadku kodu musisz zapewnić wszystkim użytkownikom wgląd w niego, więc musisz przynajmniej wyciągnąć kod z projektu i dodać go w pliku "txt" obok gry (lub udostępnić oryginalny plik "blend"). W praktyce wszystko jest zagmatwane i pokręcone - jak cała historia licencji wolnego oprogramowania.

Jak ominąć ten zawiły problem? Blender Fundation jest świadome, że wielu użytkowników oprogramowania chce sprzedawać produkty stworzone w Blenderze (także gry :lol: ), więc udostępnili nam funkcję "Start Game From File" zamieszczoną w jednym z actuatorów kostek logik (oczywiście chodzi o actuator "Game"), to rekomendowana przez nich metoda dla twórców gier. W ten sposób plik "exe" jest tylko pośrednikiem w procesie działania gry. Ale przez to pojawia się inny problem, plik "blend" nie jest chroniony i każdy może podejrzeć jego zawartość (na forum ktoś chyba pytał jak zapisać plik "blend" w formie binarnej - bo jest taka możliwość). Jest jeszcze jeden "problem", jeśli wydasz grę zawierającą oprogramowanie wykonywalne Blender Fundation musisz wymienić nazwę fundacji jako twórców (ale NIE musisz im nic płacić), powinieneś też wymienić wszystkich autorów modyfikacji Blendera, z których korzystasz (na przykład twórców addonów). Z tego co wiem prawnie nie można też wykorzystywać loga, czy ikonki Blendera, ale twórcy na ten temat odpowiadają bardzo wymijająco, bo wiedzą, że wiele osób korzysta z Blendera i wszystkich jego zawartości (często nie zważając na licencję i prawa autorskie).

Ja zachęcam do zaznajomienia się z całą licencją i przynajmniej próbą zrozumienia jej w jak największej części.
Ostatnio zmieniony 12 cze 2014, 13:15 przez lukaszfito, łącznie zmieniany 1 raz.

Dynamonowy
Posty: 28
Rejestracja: 26 kwie 2014, 19:19

Re: BGE a licencja!

Postautor: Dynamonowy » 04 maja 2014, 6:51

Aha. Dzięki za szczegółowe wyjaśnienie :)

W kwestii licencji znalazłem jeszcze pewien ciekawy myk. Słyszeliście być może o BPPlayer? Z tego co zrozumiałem jest to konwerter, który pozwala wyminąć licencję GPL. Pozwala on nam przetworzyć wszelkie pliki związane z Blenderem na wolne pliki, które nie są już ogarnięte licencją GPL (?).

Sprawdźcie sami.

MrLarodos - wyjaśnia działanie BPPlayer:

https://www.youtube.com/watch?v=1kyaUUMWu54&list=UUORZpY6d2z4bPtw859A39hQ

BPPlayer można pobrać stąd:

http://blenderartists.org/forum/showthread.php?130089-BPPlayer-BGE-Security-%281-06-Win32-Linux64-MacOSX%29
Obrazek

Awatar użytkownika
lukaszfito
Posty: 140
Rejestracja: 28 gru 2013, 1:37
Lokalizacja: Gdańsk
Kontaktowanie:

Re: BGE a licencja!

Postautor: lukaszfito » 04 maja 2014, 9:57

BPPlayer przerabia właśnie zwykły plik "blend" na binarny "block", więc to spoko rozwiązanie pod wieloma względami. Zawiera też przerobiony plik BlenderPlayer i tu pojawia się drobna nieścisłość :shock: . Sporne jest to, czy twórca tego konwertera mógł nadać własną licencję do programu, który oparł na programach z licencją GPL, bo przyjmuje się, że wszystko co zostało oparte na takich programach, powinno być oparte także o licencję GPL, by zachować całe drzewko wcześniejszych (współ)twórców. Ale w praktyce, jeśli ktoś będzie pociągnięty do odpowiedzialności, to pewnie sam twórca BPPlayer, a nie korzystający z niego zwykli zjadacze chleba. Odstępstwa oczywiście są, ale żeby padło akurat na Ciebie, szanse są porównywalne do trafienia szóstki w LOTTO :P , jednak radziłbym wspomnieć gdzieś przynajmniej, że wykorzystujesz oprogramowanie napisane przez Blender Fundation - by nigdy nie "trafić na kumulację" :) .

Dynamonowy
Posty: 28
Rejestracja: 26 kwie 2014, 19:19

Re: BGE a licencja!

Postautor: Dynamonowy » 04 maja 2014, 12:28

Mogę się mylić, ale BPPlayer jest oddzielnym programem, więc autorowi nie może zostać narzucona jakakolwiek licencja, jedynie on sam może sobie żadać odpowiednie prawa i zasady korzystania z programu, on jest autorem i nikt inny. Wiesz, nie znam się w te "klocki", więc oczywiście mogę się mylić. ;)
Obrazek

Awatar użytkownika
lukaszfito
Posty: 140
Rejestracja: 28 gru 2013, 1:37
Lokalizacja: Gdańsk
Kontaktowanie:

Re: BGE a licencja!

Postautor: lukaszfito » 04 maja 2014, 13:59

W zasadzie powinieneś mieć rację, ale w linku, który podałeś, jak byk napisane jest "includes patched blenderplayer" (autor wie, że plik nie jest jego własnością), ściągnąłem i sprawdziłem, bez niego BPPlayer nie działa, więc cały system wymaga blenderplayer-a, który jest częścią Blendera, dzięki czemu jest oparty na licencji GPL. Całe szczęście autor dodaje plik licencyjny GPL oraz copyright, wspomina też o twórcach w BPPlayerManual dodając własną licencje w punkcie "BPPlayer License". W skrócie oznacza to, że system ma dwie licencje: jedną do blenderplayer-a, drugą BPPlayer-a. Ze swojej strony (twórca BPPlayer-a) zwalnia nas z obowiązku wspominaniu o nim, jako twórcy, ale to nie dotyczy blenderplayer-a :? , więc o jego twórcach wspomnieć musimy.

Co do narzucania licencji też masz racje i jej nie masz, bo licencja wolnego oprogramowania tego jasno nie stwierdza. Jeśli uznamy, że BPPlayer jest dodatkiem do Blendera (a możemy tak zrobić, bo działa tylko z nim i został stworzony dla niego), to BPPlayer powinien odziedziczyć licencje. Ale jeśli uznamy, że BPPlayer jest pokazem zdolności twórczych autora, a blenderplayer trafił tam przypadkiem (lub można go zamienić podobnym produktem), to licencja nie powinna być dziedziczona. W praktyce racje ma ten, kto opłaca lepszego prawnika :|

Uznanie Blender Fundation za twórców pliku blenderplayer nic nie kosztuje a daje spokojny sen :oops:

Najprościej zrobić tak jak twórca BPPlayer-a: dodać do swojej gry pliki GPL-license.txt oraz copyright.txt (w tym samym folderze co plik blenderplayer.exe). Te pliki są w folderze Blendera, więc masz je na dysku - zajmują tylko 23 kb

Dynamonowy
Posty: 28
Rejestracja: 26 kwie 2014, 19:19

Re: BGE a licencja!

Postautor: Dynamonowy » 04 maja 2014, 16:31

Czyli tak, aby używać swoją grę do celów komercyjnych wystarczy jedynie przekonwertować pliki za pomocą BPPlayera i podać twórców Blendera? Reszta plików (oprócz blenderplayera) jest moja i mogę sam zadecydować o ich zasadch używania?

Pod tym względem BGE mnie właśnie wkurza, po co robić silnik graficzny, na którym musisz się bardziej nagłwoć z kwestią prawną niż informatyczną? Powinien być prosty sposób, a nie jakieś wymiganie się z licencji przez zakamarki. :shock:
Obrazek

Awatar użytkownika
lukaszfito
Posty: 140
Rejestracja: 28 gru 2013, 1:37
Lokalizacja: Gdańsk
Kontaktowanie:

Re: BGE a licencja!

Postautor: lukaszfito » 04 maja 2014, 17:17

Tak (zaznaczę tylko, że z BPPlayer nie musisz korzystać, wystarczy podać twórców Blendera).

Sam BGE nie jest winien tego, że dostał taką a nie inną licencję. Szczerze? Mnie też wkurzają licencje dłuższe niż strona, a takich jest coraz więcej :( wszystko jest wtedy mniej zrozumiałe. Może kiedyś to się zmieni :) Bądźmy dobrej myśli.

Dynamonowy
Posty: 28
Rejestracja: 26 kwie 2014, 19:19

Re: BGE a licencja!

Postautor: Dynamonowy » 04 maja 2014, 21:41

Wielkie dzięki, nie wiem jak ci nawet dziękować, mam nadzieje, że same słowa wystarczą. :D

Chciałbym jeszcze się dowiedzieć o jednej kwestii. Mianowicie chodzi mi o piractwo, ale nie mam na myśli tutaj zabezpieczeń takie jak klucz dostępu, czy rejestracja na platformie. Otóż opierając się na stronie (http://gnu.org.pl/text/licencja-gnu.html) i na konkretnym cytacie z owej strony:

W wypadku Powszechnej Licencji Publicznej GNU (GNU General Public License, GPL) celem jest zagwarantowanie użytkownikowi swobody udostępniania i zmieniania tego wolnego oprogramowania, a więc danie pewności, iż oprogramowanie jest wolno dostępne dla wszystkich użytkowników.


[...] w moim rozumowaniu oznacza to, że jeżeli posiadam jakikolwiek plik z programu objęty licencją GPL, to wtedy danej osobie nie mogę zakazać modyfikowania jego zawartości lub kopiowania i udostępniania gdzie indziej. Z resztą jak powiedziałeś:

lukaszfito pisze:
Blender Fundation jest świadome, że wielu użytkowników oprogramowania chce sprzedawać produkty stworzone w Blenderze, więc udostępnili nam funkcję "Start Game From File" zamieszczoną w jednym z actuatorów kostek logik (oczywiście chodzi o actuator "Game"), to rekomendowana przez nich metoda dla twórców gier. W ten sposób plik "exe" jest tylko pośrednikiem w procesie działania gry. Ale przez to pojawia się inny problem, plik "blend" nie jest chroniony i każdy może podejrzeć jego zawartość (na forum ktoś chyba pytał jak zapisać plik "blend" w formie binarnej - bo jest taka możliwość).


Podkreśliłem tą najbardziej znaczącą wypowiedź. W pliku .blend są zawarte wszelkie informacje, a jest wręcz zaaranżowana tam sama gra, więc prosto dało by się ominąć wszelkie kwestie zakupu gry i wystarczy, że zabierze sobie ktoś plik .blend odpali ją sobie z czystego Blendera i udostępni dalszej społeczności. Najgorsze jest to w tym, że nie mam nawet nic do gadania w tej kwestii, bo plik pochodzący z Blendera ma gwarantowaną swobodę udostępniania i zmieniania.

Oczywiście mogłem coś pomieszać, nie jestem znawcą prawnym, zresztą... już ma taką zagwozdkę, że chyba wszystko pomieszałem :?
Obrazek


Wróć do „Inne”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość