BGE a licencja!

Pytania nie pasujące do pozostałych for w tej kategorii.
Awatar użytkownika
lukaszfito
Posty: 140
Rejestracja: 28 gru 2013, 1:37
Lokalizacja: Gdańsk
Kontaktowanie:

Re: BGE a licencja!

Postautor: lukaszfito » 04 maja 2014, 23:06

Zamotałeś, ale nic nie szkodzi :D

Pierwszy cytat dotyczy tylko pliku blenderplayer, bo on został oparty o tę licencję (reszta plików jest Twoja). Nie możesz zabronić nikomu wykorzystania blenderplayera z Twojej gry do innych celów (właśnie dlatego nie powinieneś w nim nic zapisywać, tylko użyć "Start Game From File").

Jeśli zastanawiasz się, czy plik "blend" jest Twoją własnością, to TAK. Masz pełne prawo do tego, co stworzyłeś w programie Blender. Blender Fundation ma tylko i wyłącznie prawa do architektury pliku, a nie do tego co w nim zamieściłeś.

Co do niechronionego pliku "blend", to chodziło mi o to, że każdy może zajrzeć, ale to nie znaczy, że ma prawo coś wykorzystać.

PS: Dziś więcej nie napiszę, bo już późno trochę. Sądzę jednak, że w tych paru linijkach odpowiedziałem na zadane pytanie ;) Bardzo dobrze, że zacząłeś czytać licencję i drążyć temat.

Dynamonowy
Posty: 41
Rejestracja: 26 kwie 2014, 19:19

Re: BGE a licencja!

Postautor: Dynamonowy » 05 maja 2014, 11:30

Dobra, już wszystko rozumiem. Czyli jeżeli chcę wydać grę w celach komercyjnych to mogę spać spokojnie ? Nie chcę się kiedyś obudzić z ręką w nocniku, a zamierzam w przyszłości użyć BGE do właśnie takowych celów. Właściwe przydałoby się teraz krótkie podsumowanie tego o czym pisałeś, aby rozjaśnić mi całkowicie używanie BGE w celach zarobkowych. Wybacz, że Cie tak męczę, ale wolę się zawsze upewnić w pewnych sprawach do 100%. ;)

Zastanawia mnie tylko skąd tyle wiesz o kwestii licencji, jesteś prawnikiem? :lol:

Awatar użytkownika
lukaszfito
Posty: 140
Rejestracja: 28 gru 2013, 1:37
Lokalizacja: Gdańsk
Kontaktowanie:

Re: BGE a licencja!

Postautor: lukaszfito » 07 maja 2014, 20:33

OK, spróbuję uporządkować to o czym pisałem, zebrać wszystko do kupy, wyjaśnić jeszcze raz i dopowiedzieć to czego nie dopowiedziałem :ugeek: A zaraz po tym zamieszczę podsumowanie w trzech punktach :D

------------------------------------------------------------------------------

Zamieściłem poniżej własne (i cudzie) tłumaczenia angielskiego na polski (które są nieoficjalne, więc mogą być niedokładne, dlatego zamieściłem też teksty oryginalne). W nawiasach kwadratowych "[]" zawarłem dopowiedzenia ułatwiające zrozumienie sensu bez reszty tekstu.

CO WARTO WIEDZIEĆ ?
( dotyczy tylko sprzedaży gier stworzonych w Blenderze )

1. Plik .blend jest Twoją własnością!

    Poparte fragmentem pliku copyright.txt:

  • tłumaczenie : Dzieła stworzone przez Ciebie z oprogramowaniem [Blendera] - czy są to zdjęcia, filmy, skrypty, wyeksportowane pliki [modeli] 3D lub same pliki [projektu] .blend - są jedynie Twoją własnością i mogą być licencjonowane lub sprzedawane pod każdymi warunkami jakimi [tylko] chcesz.

  • tekst oryginalny : Artwork you create with the Software - whether it is images, movies, scripts, exported 3d files or the .blend files themselves - is your sole property, and can be licensed or sold under any conditions you prefer.

2. Użycie opcji Save as Game Engine Runtime ( w Blenderze ) sprawia, że naszemu projektowi ( .blend ) zostaje narzucona licencja wolnego oprogramowania, gdyż plik wykonywalny ( binarny ) blenderplayer.exe jest oparty właśnie o taką licencję!
( niezależnie od nazwy docelowej pliku .exe, nasza gra staje się częścią blenderplayera )

    Poparte fragmentem tekstu o dystrybucji gier stworzonych w Blenderze, na stronie : http://wiki.blender.org/index.php/User:Sculptorjim/Game_Engine/Games_Deployment/Licensing

  • tłumaczenie : Uzyskany (przez opcję Save as Game Engine Runtime) plik wykonywalny należy do kategorii "pochodnej" oryginalnego programu (tj. hybrydy twojego pliku [.blend] z playerem [czyli z blenderplayerem]), a zatem musi być licencjonowany jako GPL [wolne oprogramowanie].

  • tekst oryginalny : The resulting executable file falls into the category of "derivatives" of the original program (i.e. a hybrid of your file with the Standalone Player itself), and therefore must be licensed as GPL.

2 a. Aby nadać plikowi projektu .blend (a więc i grze) własną licencję, musi on zostać zapisany oddzielnie od pliku wykonywalnego blenderplayer.exe! Taki efekt można uzyskać, przy użyciu Kostek Logiki (actuator) Game > Start Game From File
( niestety w tym wypadku prosto jest ukraść zawartość pliku .blend - aby uchronić się przed kradzieżą danych z niechronionego pliku .blend możemy użyć dowolnej metody, jednak nie jest to tematem związanym z licencją, dlatego omijam ten problem )

    Poparte fragmentem tekstu o dystrybucji gier stworzonych w Blenderze, na stronie : http://wiki.blender.org/index.php/User:Sculptorjim/Game_Engine/Games_Deployment/Licensing

  • tłumaczenie : Użyj Actuatora Game, który umożliwia otwarcie głównego pliku gry [o rozszerzeniu] .blend. (...) To omija cały problem. Twój główny plik jest teraz "na zewnątrz" playera [czyli blenderplayera], więc nie musi być oparty o licencję GPL, a zatem jest "chroniony prawnie" [i jest tylko Twoją własnością].

  • tekst oryginalny : Use the Game Actuator, which enables a basic .blend game file to start. (...) this gets round the problem. Your main file is now "outside" the Standalone Player, so that it need not be open to GPL and is therefore "legally protected".

3. Według umowy/porozumienia między użytkownikiem Blendera a Blender Fundation, każda dystrybuowana wersja oprogramowania (nawet częściowa w formie jednego pliku - blenderplayer.exe) musi zawierać dwa pliki: GPL-license.txt oraz copyright.txt (rozprowadzanych wraz z Blenderem). Nie trzeba też dodatkowo uznawać Blender Fundation za właściciela Blendera, ponieważ plik copyright.txt zawiera już taką informację.

    Poparte fragmentem pliku copyright.txt :

  • tłumaczenie : Cała ta Umowa Licencyjna [czyli plik copyright.txt] oraz [plik] GPL-license.txt muszą znajdować się w [każdej kopii] i/lub towarzyszyć każdej kopii oprogramowania.

  • tekst oryginalny : This entire License Agreement, and the GPL-license.txt must appear in and/or accompany all copies of the Software.

4. Blender to zbiór różnych elementów, każdy ma własną licencję. Przy czym wszystkie pliki binarne są oparte o najnowszą licencje GPLv3.

    Poparte fragmentem szczegółów licencyjnych producenta :
    http://www.blender.org/about/license/

  • tłumaczenie : Blender jest kompatybilny z nowszą wersją GNU GPL. 3. Jest to również licencja używana do każdej dystrybucji plików binarnych Blendera.

  • tekst oryginalny : Blender are compatible under the newer GNU GPL Version 3. That is also the license to use for any distribution of Blender binaries.

5. Licencja wolnego oprogramowania z zasady wymusza na nas udostępnianie kodu źródłowego programów takich jak blenderplayer. Nie możemy też zabronić nikomu na korzystanie z blenderplayera (i zawartego w nim projekcie blend) w dowolnym celu.

    Poparte preambułą powszechnej licencji publicznej GPLv3 :
    http://www.gnu.org/licenses/gpl-3.0.html

  • tłumaczenie : Mówiąc o wolnym oprogramowaniu mamy na myśli swobodę, (...) aby zapewnić Państwu swobodę rozpowszechniania kopii oprogramowania, (...) jak również aby udostępnić kod źródłowy oraz umożliwić dokonywanie zmian tego oprogramowania lub wykorzystywania jego fragmentów w nowych, wolnych programach...

  • tekst oryginalny : When we speak of free software, we are referring to freedom, (...) to distribute copies of free software, (...) that you receive source code or can get it if you want it, that you can change the software or use pieces of it in new free programs...

5 a. Najprostszy sposób na udostępnienie kodu, to link do Blender Fundation. Dotyczy to zarówno dystrybucji cyfrowej jak i dystrybucji pudełkowej ( sformułowania są podobne, dlatego zamieszczam tylko jeden fragment).

    Poparte fragmentem powszechnej licencji publicznej GPLv3 :
    http://www.gnu.org/licenses/gpl-3.0.html

  • tłumaczenie : [Możemy] Przekazać [lub sprzedać] obiekt [czyli każdą formę programu bez kodu źródłowego] fizycznie lub zawartego w produkcie fizycznym (...) dołączając pisemną ofertę, ważną co najmniej trzy lata (...) aby dać każdemu, kto posiada obiekt [czyli program] (...) dostęp do kopii pełnego źródła [czyli kodu źródłowego programu] z serwera sieciowego, bez żadnych opłat.

  • tekst oryginalny : Convey the object code in, or embodied in, a physical product (...), accompanied by a written offer, valid for at least three years (...) to give anyone who possesses the object code either (...) access to copy the Corresponding Source from a network server at no charge.

Dopowiedzenie: Powinniśmy podać link do źródła samego blenderplayera, lecz nie ma takiego linku. Blenderplayer jest w kodzie źródłowym najnowszej wersji Blendera (a starszych kodów źródłowych po prostu nie ma). Prawdopodobnie Blender Fundation znalazło jakieś odstępstwo od tej reguły, co oznacza, że my także możemy z niej skorzystać ;) - bo sami tak dostajemy (od nich) blenderplayera - i uznajemy najnowszy kod źródłowy Blendera, jako kod wystarczający względem licencji.

6. By rozpowszechniać gry zgodnie z prawem, wszystkie pozostałe pliki (dźwięki, filmy, czcionki, grafiki, modele itp.) muszą być własnością autora i przez swoją licencję ( programu, w którym zostały stworzone ) muszą zezwalać na użytek komercyjny! Wiele programów do obróbki plików jest darmowych, ale nie zezwalają na użytek komercyjny - pamiętajcie o tym 8-)

------------------------------------------------------------------------------

PODSUMOWANIE :
( według wyżej wymienionych informacji, grę powinno wydać się w taki sposób, jak w poniższych punktach )

1. Blenderplayer ( plik .exe ) i projekt gry ( plik .blend ) muszą być oddzielnymi plikami:
- warto dodać projekt ( plik .blend ) wyeksportowany do blenderplayera ( mamy obowiązek dostarczać go użytkownikom przez 3 lata od wydania gry ).
2. Do gry powinniśmy dodać pliki licencyjne:
( wszystkie pliki są w katalogu Blendera )
    - GPL3-license.txt ,
    - GPL-license.txt ,
    - copyright.txt ( radzę zmienić nazwę - na "blenderplayer-copyright.txt" - by było wiadomo, że nie dotyczy gry, tylko blenderplayera ) ,
    - Python-license.txt ,
    - LICENSE-bfont.ttf.txt (jeśli używamy w grze standardowej czcionki Blendera ),
    - własny plik licencyjny ( o prawie dowolnej treści ).
3. W treści ( własnej ) licencji gry, dodajmy link do pełnego oprogramowania Blendera (wraz z kodami źródlowymi): http://www.blender.org/ ( wystarczą 3 kliknięcia, by pobrać kod źródłowy z podanej strony ).

PS: Na pytanie czy jestem prawnikiem odpowiadam krótkim - nie. Dlatego zalecam, żebyście mi nie wierzyli, tylko czytali te wszystkie licencje sami :lol:

dane zgodne w dniu 12. czerwca 2014 roku
>>> TEKST ZOSTAŁ SPRAWDZONY I ZOSTANIE SPRAWDZONY JESZCZE RAZ - DLA PEWNOŚCI. <<<
Ostatnio zmieniony 12 cze 2014, 13:10 przez lukaszfito, łącznie zmieniany 1 raz.

Dynamonowy
Posty: 41
Rejestracja: 26 kwie 2014, 19:19

Re: BGE a licencja!

Postautor: Dynamonowy » 07 maja 2014, 22:11

Dobra, serdeczne dzięki jeszcze raz :D . Myślę, że ten temat nie przyda się tylko mnie, ale całej społeczności tego forum, dzięki Tobie :)
Doceniam twe starania i mam nadzieję, że nie byłem zbyt natrętny ;) W każdym bądź razie nie mam żadnych pytań, rozjaśniłeś wszystko jak tylko się da.

Awatar użytkownika
CacholaPL
Posty: 118
Rejestracja: 15 gru 2013, 20:14

Re: BGE a licencja!

Postautor: CacholaPL » 21 lis 2014, 16:32

I właśnie odkryłem, że dodano do Blendera 2.72 nowy plugin "Game Engine publishing", nie wiem jeszcze jak działa i co z licencją, ale na pewno sprawdzę.

Dobra, testowałem plugin, fajne jest to, że można wsadzić pliki dll to do np. folderu "DATA" i nie musimy wrzucać ich do głównego folderu, więc plugin bardzo dobry.
Mam wiele ambitnych planów, tylko jestem zbyt leniwy

gizd
Posty: 8
Rejestracja: 11 lis 2014, 13:26

Re: BGE a licencja!

Postautor: gizd » 24 lis 2014, 22:43

A jak wygląda sprawa jeśli pobieram modele np. ze strony http://www.blendswap.com/ na licencjach cc - 0 i cc -by i chce później sprzedać grę? W creditsach mam podać tylko twórców którzy zastrzegli sobie model/animacje/skrypt licencją cc -by? I nie muszę się martwić później że będą chcieli swoją połowę? :lol:

Awatar użytkownika
piter10p
Posty: 69
Rejestracja: 05 sie 2012, 20:48

Re: BGE a licencja!

Postautor: piter10p » 26 lis 2014, 17:13

@gizd

Licencje CC mówią o zezwoleniu na wykorzystywanie tworów (objętych oczywiście tą licencją) w użytku niekomercyjnym o ile zostanie wspomniany autor, ewentualnie stworzona przez ciebie rzecz musi być także objęta licencją CC... Zależne jest to oczywiście od tego jakim typem tejże licencji był objęty wykorzystywany przez ciebie twór.

I o ile mnie pamięć nie myli to użytek komercyjny jest surowo wzbroniony (tzn. musisz się dogadać z twórcami i im trochę odpalić z dochodu :P )

Ale oczywiście warto się jeszcze doczytać http://creativecommons.pl/poznaj-licencje-creative-commons/
Obrazek

Awatar użytkownika
CacholaPL
Posty: 118
Rejestracja: 15 gru 2013, 20:14

Re: BGE a licencja!

Postautor: CacholaPL » 26 lis 2014, 19:38

To zależy, są trzy wersje CC, jedna bardziej ograniczają, jedne mniej.

Tutaj można poczytać więcej: http://creativecommons.pl/poznaj-licenc ... e-commons/
Mam wiele ambitnych planów, tylko jestem zbyt leniwy

gizd
Posty: 8
Rejestracja: 11 lis 2014, 13:26

Re: BGE a licencja!

Postautor: gizd » 30 lis 2014, 1:40

Może się niedokładnie wyraziłem, ale chodziło mi o :

CC - 0 i CC - BY - z tego co wiem obie licencje można wykorzystywać w celach komercyjnych - tylko że w przypadku tej drugiej trzeba gdzieś w credistsach wymienić twórców. Przy dopisku "NC" robi sie dopiero nieciekawie bo wtedy danej rzeczy nie można wykorzystywać w celach komercyjnych. Jeśli się mylę to proszę o korektę :)


Ogólnie rzecz biorąc jeśli ludzie tak dobrowolnie dzielą się swoimi modelami to zdolna osoba może zrobić z tego dobry użytek i stworzyć grę w o wiele krótszym czasie - dodatkowo zarabiając na tym i nie przejmując się że część gry nie jest "ich".

Awatar użytkownika
krasnoludek
Posty: 45
Rejestracja: 15 mar 2014, 17:21

Re: BGE a licencja!

Postautor: krasnoludek » 02 gru 2014, 13:31

Wszystko pięknie i w ogóle, ale myślę, że mijacie się Panowie trochę z celem trzymając się tak skrupulatnie litery prawa w przypadku twórczości innych użytkowników Blendera.

Jestem pewien, że jakby ktoś zapytał tego czy drugiego użytkownika o konkretne modele, kod, nie wiem, scenę do renderu, to potencjalny twórca w 90% przypadków by Wam taką twórczość odstąpił, nie widziałem jeszcze chyba w życiu, żeby był taki swobodny obieg właśnie prac danej społeczności.

Także wyluzować trochę z tymi formalnościami , niech w tym będzie trochę więcej człowieka, przejdź się panie jeden z drugim np. na blender artists i zobacz, jak dużo tam się rozdaje rzeczy zupełnie za darmochę ( od najbardziej trywialnych problemów typu np. model myszki PC, po te super złożone jak np. cała gra komputerowa z kodem, bo i takie przypadki są ).


Wróć do „Inne”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość