Co z tromanem?

Propozycje zmian na naszej stronie oraz uwagi jej dotyczące zamieszczamy tutaj.
Awatar użytkownika
Felioz
Posty: 56
Rejestracja: 10 paź 2012, 14:07

Re: Co z tromanem?

Postautor: Felioz » 28 gru 2017, 22:47

Maniek, kupiłem sobie tego kompa o którym wspominałem jak robiliśmy te szablony do gier możemy to dalej pociągniąć (te szablony)..

Awatar użytkownika
maniek
Administrator
Posty: 605
Rejestracja: 18 lip 2012, 11:03

Re: Co z tromanem?

Postautor: maniek » 29 gru 2017, 0:39

Fajnie, że kilka osób dalej interesuje się tematem ;)

Pewnie, że możemy wrócić do tematu szablonów. Ja ze swojej strony będę chciał, popisać kilka artykułów, ponieważ pomimo powolności we wprowadzaniu nowych funkcjonalności, jest trochę ciekawostek ze świata BGE. Chciałbym też trochę odświeżyć stronę i dostosować ją do urządzeń mobilnych.

Także zapraszam dalej do wypowiadania się w tym wątku, a my powoli działamy. W ogóle zapraszam do odwiedzania i pisania na tromanie, bo tylko tym możemy sprawić że to forum będzie żyło ;)
Nowy serwis z fajnymi, imprezowymi, niedrogimi koszulkami - http://fajne-koszulki.com.pl

Awatar użytkownika
Mortus
Posty: 88
Rejestracja: 19 lip 2012, 0:06

Re: Co z tromanem?

Postautor: Mortus » 29 gru 2017, 14:58

Ja jak najbardziej co jakiś czas tutaj zaglądam. Trochę z przyzwyczajenia, a trochę z ciekawości. Z czasem coraz rzadziej, bo im dalej w las, tym mniej zacząłem się spodziewać tutaj jakichkolwiek nowości. Ale jak akurat sobie przypomnę, to zerkam czy czasem coś mnie nie ominęło.
Oj tęsknię za tymi czasami, gdy co rusz ktoś chwalił się na forum swoim nowym projektem gry na silniku BGE. Niektóre kończyły się co prawda po tygodniu, niektóre rozwijały się miesiącami. Ale to tak jak wszędzie, normalna sprawa. Miło to wspominam, było tak... swojsko. Sam kilka małych gier w BGE przecież stworzyłem i naprawdę mam olbrzymi sentyment do tego silnika. Naprawdę, uwielbiam go i w życiu na nic bym nie zamienił, ale no... w końcu przyszedł czas na przesiadkę. Przerzuciłem się na UE4 i jeśli to kogoś interesuje - tak, nadal tworzę kolejne growe projekty. Od czasów tromana nic się w tej kwestii nie zmieniło. No... poza silnikiem. W BGE zawsze mi się podobała ta wolność. Nigdy nie było żadnego jednego, właściwego, ściśle określonego sposobu na stworzenie np. poruszania się postaci. Były narzędzia i każdy robił to według własnego pomysłu, jak umiał, jak mu było wygodnie, jak sobie wykombinował. Zawsze czułem tę kontrolę, że wiem co robię i jak moja gra działa, bo wszystkie zasady działania wymyśliłem sobie sam. W innych silnikach trochę mi tego brakuje. Postać to postać, pojazd to pojazd, a rośliny to rośliny. W blenderze tego nie było, a wszystko było po prostu... obiektem. A już jaką funkcję dany obiekt pełni, to nie miało znaczenia. Koniec końców każdy z nas się najpewniej chciał rozwijać, więc u mnie w końcu nastąpiła przesiadka na bardziej zaawansowane narzędzie, jakim jest Unreal. Mimo wszystko z blendera nadal nieprzerwanie korzystam, ale z BGE już niestety nie. Z tego też powodu swojego aktualnego projektu tutaj nie opisywałem - jak to miałem w zwyczaju robić wcześniej. Chciałem to zrobić, ale jednak tematyką forum jest BGE, a moja gierka z niego nie korzysta :/ Poza tym, nikt nic tutaj nie pisał, więc i tak zwątpiłem, czy tworzenie nowego tematu miałoby jakikolwiek sens.
A co do odświeżenia i przywrócenia tromana do życia - podpisuję się pod tym wszystkimi kończynami. Jak najbardziej chciałbym znowu zobaczyć jak to forum żyje i jeśli to możliwe - ponownie śledzić losy projektów użytkowników tego forum. Nie wiem, czy sam będę w stanie w tym pomóc, bo czasowo u mnie ostatnio krucho, ale jeśli jest coś, co mógłbym zrobić - zawsze chętnie ;)

Awatar użytkownika
maniek
Administrator
Posty: 605
Rejestracja: 18 lip 2012, 11:03

Re: Co z tromanem?

Postautor: maniek » 29 gru 2017, 17:14

Działasz w Unreal? To pochwal się.. Ja wiem, że forum traktuje o BGE, ale mamy offtopic i dział Inne silniki, więc myślę możesz spokojnie napisać.. A może troman powinien traktować w ogóle o tematyce tworzenia gier, nie tylko w BGE? Nie wiem..

Jak miałem chwilę styczności z Unity, to zastanawiałem sie jakie on ma narzędzia do modelowania i jak będą się różnić przyzwyczajenia z Blendera. Jakie mnie zdziwienie załapało kiedy w manualu Unity w sekcji Modelowanie zobaczyłem "Zainstaluj Blendera i w nim modeluj"! Widać Blender jest bardzo dobrym narzędziem do tworzenia obiektów 3D, ale jako silnik gry już nie..
Nowy serwis z fajnymi, imprezowymi, niedrogimi koszulkami - http://fajne-koszulki.com.pl

Awatar użytkownika
Ender
Posty: 17
Rejestracja: 20 lis 2012, 13:28
Lokalizacja: WLKP

Re: Co z tromanem?

Postautor: Ender » 29 gru 2017, 18:59

A może troman powinien traktować w ogóle o tematyce tworzenia gier, nie tylko w BGE? Nie wiem..


Myślę, że to może być dobry kierunek.

Widać Blender jest bardzo dobrym narzędziem do tworzenia obiektów 3D, ale jako silnik gry już nie..


Też czasem tak sobie myślę. Zastanawiam się, czy dla amatorskich gier niskobudżetowych nie warto pomyśleć o Blender+BGE+Python a może hmm warto do czegoś zastosować PyGame?

W sumie gdyby ktoś pokusił się o ocenę z jakimi grami sprawdza się BGE, to też mogłoby być ciekawe. Jakoś na to nie trafiłem. No i myślę, że skoro 3d to dodanie (wybacznie brak fachowej nazwy) dodanie w Blenderze tej opcji, że tekstura wygląda jak kreskówka (to chyba nie Cel-shading chyba jakoś inaczej się nazywa)

Z tego co pogmerałem na forum i necie w tej chwili w połączeniu z Pythonem może być ciekawie. W sumie nie trzeba by ruszać PyGame. Mam w domu stara (już) książkę na temat BGE po polsku. Pytanie na ile interfejs, sposób obsługi działania BGE zmienił się w wersjach 2.4-2.6 powiedzmy, czy to taka sama rewolucja jak twierdza ci, którzy używają Blendera?

Pytam, żeby wiedzieć na ile ta książka może być przydatna. Znacie jakieś tytuły komerycjne platformówek zrobione w BGE nawet te starsze lub amatorskie?
Ostatnio zmieniony 29 gru 2017, 20:23 przez Ender, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
Mortus
Posty: 88
Rejestracja: 19 lip 2012, 0:06

Re: Co z tromanem?

Postautor: Mortus » 30 gru 2017, 13:40

Niby faktycznie jest dział o innych silnikach, ale ja to zawsze rozumiałem tak, że to dział... o silnikach właśnie. W sensie - nie o projektach, które na nich tworzymy, a o samych narzędziach. Jeśli tromana faktycznie czekają jakieś zmiany, to proponowałbym wydzielić to jakoś inaczej. Na przykład cały osobny dział o innych enginach, a w tym wszystkim kategorie typu "projekty wip", "projekty ukończone" itd. Takie coś by moim zdaniem wystarczyło, bo raczej nie ma potrzeby robić osobnych działów dla każdego silnika.
Jeśli o mnie chodzi, to byłbym za tym, żeby tematyką tromana nadal pozostał silnik BGE. Przynajmniej głównie. Ale jak najbardziej można stworzyć osobny, wspólny dział dla innych silników, tak jak napisałem wyżej.

Jeśli chodzi o mój projekt, to może nawet stworzę nowy temat dla niego. W sumie na początku był tworzony na BGE, a dopiero po czasie przeniosłem całość na Unreala. Więc jakby nie patrzeć, dla mnie to taki trochę pomost między tymi dwoma światami. Ale do rzeczy. Otóż jest to bardziej nawet fanart niż gra, a mianowicie - MediEvil. Pewnie niektórzy użytkownicy kojarzą tę serię z pierwszego PlayStation. Postanowiłem w ramach nauki nowego silnika odtworzyć jeden poziom z drugiej części tej gry. Aktualnie odtwarzam, a właściwie kończę już kolejny, więc ostatecznie będą 2. Ale sam projekt w najbliższym czasie przejdzie do ukończonych. Głównie z tego względu, że Sony ostatnio ogłosiło powrót tej serii, więc moje odtwarzanie kolejnych scen traci sens. Jeśli ktoś zainteresowany, to zapraszam na forum, gdzie swoim łamanym angielskim dokumentowałem cały proces powstawania tego projektu:
http://sirdanielfortesque.proboards.com/thread/1116/dan-hand-mini-game?page=1
Albo po polsku tutaj, choć informacji mniej, więc całość bardziej w pigułce:
https://www.ppe.pl/blog/54776/mortus.html

Obrazek

Tak czy siak w planach już jest kolejna gra, w bardziej tradycyjnym dla mnie stylu. Będą więc animacje z dziwnymi, fikuśnymi ujęciami kamery, będzie panienka, walka i tak dalej : :lol: . Tylko tym razem coś z krótką fabułą i lepiej przemyślanymi mechanikami rozgrywki. Ale na to przyjdzie czas jeszcze. Opiszę to lepiej jak już na dobre zacznę nad tym pracować. Pierwsze szkice już są.
Dobra, koniec autoreklamy.

@Ender
Gdybym miał ocenić, do czego sprawdza się BGE, to powiedziałbym, że do wszystkiego. Do wszystkiego go dawniej próbowałem używać, więc pewnie moje zdaniem na jego temat jest wypaczone, hehe. Ale jeśli szukasz jakichś porządnych projektów stworzonych na silniku blendera, to polecam sprawdzić grę "Yo Frankie". Z tego co pamiętam, to można było nawet tę grę chyba kupić. Choć w 100% pewny nie jestem.
Jeśli chodzi o tworzenie komercyjnych projektów w BGE, to kiedyś już zdaje się był tutaj gdzieś poruszany ten temat. Ponownie - o ile dobrze pamiętam - problemem była licencja. W sumie trudno powiedzieć na co ona pozwala, jak wygląda od strony prawnej itd. Dużo prościej użyć choćby Unity i nie mieć żadnych wątpliwości. Po prostu. Kwestia prawna silnika BGE to zawsze była jakaś wiedza tajemna - tak to zapamiętałem. Może teraz jest inaczej, nie mam pojęcia.

Awatar użytkownika
maniek
Administrator
Posty: 605
Rejestracja: 18 lip 2012, 11:03

Re: Co z tromanem?

Postautor: maniek » 30 gru 2017, 14:54

@Ender
Czy kierunek będzie dobry tego nie wiem.. Troman w całym swoim zamyśle miał być Polskim Centrum tworzenia gier w BGE. Pamiętam jak zaczynałem przygodę z grami w Blenderze, jak się wkurzałem, że jest bardzo mało materiałów, które wyjaśniały by tajniki tego silnika.. Nie przeszkadzały mi wtedy jego wady, bo po pierwsze nie wiedziałem o nich, a po drugie byłem zauroczony jego możliwościami. Dlatego powstał pomysł, aby zrobić polskie forum tworzenia gier w Blenderze, ponieważ wiedziałem, że jest wielu ludzi takich jak ja, którzy polubili BGE, ale materiałów było jak na lekarstwo.

Zastanawiam się, czy dla amatorskich gier niskobudżetowych nie warto pomyśleć o Blender+BGE+Python a może hmm warto do czegoś zastosować PyGame?

Nie rozumiem trochę tej wypowiedzi. A o czym jest Troman? Czym BGE?? No właśnie Blender+BGE+Python

Ze swojego doświadczenia mogę powiedzieć, że BGE nadaje się do prostych gier typu Rolling Ball, platformówki, jakieś bardziej zamknięte światy. Niestety gry typu wyścigi, FPS, ogólnie otwarte światy są dla BGE bardzo obciążające. Jest po prostu słabo wydajny w tym zakresie, chociaż uważam że przy dobrej optymalizacji można by było w Blenderze stworzyć coś bardziej godnego uwagi. Myślę tak sobie, że grę typu Half Life 2 dałoby radę w Blenderze zrobić, porządnie zoptymalizować, ale dałoby radę. Ale to tylko moje zdanie.


@Mortus
OK, rzeczywiście można by pomyśleć o osobnym dziale do projektów opartych na innych silnikach gier. Myślę że to może być dobry pomysł, można by było trochę rozszerzyć to forum, ale niech się też inni wypowiedzą na ten temat. Tak jak ty wolę, aby tematyką Tromana nadal pozostał głównie mierze BGE, ponieważ to był najgłówniejszy zamysł.
Skoro działasz w Unreal, powiedz mi czy jest na polskiej scenie właśnie takie dedykowane forum poświęcone tylko temu silnikowi?? Tak jak właśnie to Troman który jest poświęcony BGE??

A powiedz mi co cię skłoniło żeby opuścić i przenieść to wszystko do Unreala. Jakie powody? Co Cię w BGE nie wiem zatrzymało? zablokowało? Patrząc po screenie sądzę że BGE miałoby już problem z renderowaniem takiej sceny. Choć mogę się mylić
Nowy serwis z fajnymi, imprezowymi, niedrogimi koszulkami - http://fajne-koszulki.com.pl

Awatar użytkownika
Ender
Posty: 17
Rejestracja: 20 lis 2012, 13:28
Lokalizacja: WLKP

Re: Co z tromanem?

Postautor: Ender » 30 gru 2017, 15:07

@Maniek
Plan nauki miałem taki Python 3.4, później PyGame do tej wersji, ale skoro mógłbym używać BGE i podpierać się Pythonem, osiągając dużo lepsze rezultaty niż w PyGame, to może nie warto tracić czasu na PyGame?

Co do rodzaju gier Twoje informacje wiele mi rozjaśniają, bo mnie interesują platformówki, przygodówki (coś jak Syberia), może jakaś strategia, turówka lub prosty RPG.

@Mortus
Nie planuję wydawać komercyjnych gier. Chciałbym zrobić choć jedną. :) Hmm, po chwili zastanowienia, a gra darmowa, na której zarabia się na reklamach (kiedyś coś takiego można spróbować zrobić, jeżeli do tego etapu dojdę)?

Awatar użytkownika
maniek
Administrator
Posty: 605
Rejestracja: 18 lip 2012, 11:03

Re: Co z tromanem?

Postautor: maniek » 31 gru 2017, 0:38

Czy lepsze rezultaty to nie wiem.. Nie znam PyGame, ale z tego co widzę PyGame jest raczej do tworzenia gier typowo 2D, i to takich piksel-owych jak Super Mario z Pegasusa.. Mi raczej chodziło o platformówki 3D lub 2,5D, takie czyste piksel owe 2D chyba będzie ciężko w BGE uzyskać, ale gdzieś tam mi się obiły o oczy jakieś projekty.. Musiałbyś napisać jaką dokładnie grę chcesz zrobić. Napisz w dziale Pomysły na gry swój pomysł na grę, scenariusz, pokaż co masz nawet i 2D, i coś tam pomyślimy
Nowy serwis z fajnymi, imprezowymi, niedrogimi koszulkami - http://fajne-koszulki.com.pl

Awatar użytkownika
maniek
Administrator
Posty: 605
Rejestracja: 18 lip 2012, 11:03

Re: Co z tromanem?

Postautor: maniek » 31 gru 2017, 1:02

Przykłady gier platformowych i 2D wykonanych w BGE :


(ten film się odtwarza - nie wiem czemu taki screen)




poniższy filmik najbardziej mnie motywuje, i dodaje wiarę że BGE jednak coś daje radę :
Nowy serwis z fajnymi, imprezowymi, niedrogimi koszulkami - http://fajne-koszulki.com.pl


Wróć do „Propozycje i uwagi”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość