CraftStudio - engine podobny stylem graficznym do Minecrafta

Rozmowy na temat innych silników gry.
Darkhog
Posty: 26
Rejestracja: 19 lip 2012, 0:57

CraftStudio - engine podobny stylem graficznym do Minecrafta

Postautor: Darkhog » 21 lip 2012, 0:36

http://craftstud.io

Pełna wersja (konto premium) kosztuje 15 eurosów (około 60 złotych), ale imho warto to zapłacić, gdyż darmowe "podstawowe" konto nie ma opcji testowania gry/ jej eksportu. Po za tym gdy program przejdzie do bety będzie kosztować 2x tyle.

Sam program jest pokazaniem tego co by się stało gdyby połączyć Minecrafta z Game Makerem. Mapy do gry buduje się w podobny sposób co w Minecrafcie, z tym że tutaj sami wybieramy bloki z jakich chcemy je budować i możemy je dowolnie oteksturować. Dostępne są również bloki niedostępne w MC bez dodatkowych modów takie jak pochylnie czy pionowe półbloki (nie wiem co za półmózg nazwał je półpłytkami).

Przejdźmy do modelowania. Obecnie każdy model składa się z prostopadłościanów. Mimo że to może wydawać się za mało do bardziej skomplikowanych modelów, tak naprawdę dzięki możliwości obracania ich i dowolnego ustawiania (mogą nawet nachodzić na siebie. Można nawet stworzyć kulę). Dodatkowo autor gry zapowiedział że w przyszłości wprowadzi bardziej tradycyjny styl modelowania lub nawet import plików OBJ, więc modele będzie można nawet zrobić w naszym kochanym Blendku.

Sam program nie ogranicza nas do jednego gatunku gier. Podobnie jak w Blenderze można stworzyć dowolną grę. Na razie nie ma silnika fizyki, jednak planowana jest integracja Bulleta. Oświetlenie też na razie nie istnieje, scena jest oświetlana podobnie jak w Minecraft Classic - jedno źródło światła na całą scenę, jednak planowane jest dodanie dynamicznych świateł.

Jedyną wadą CraftStudio jest to że dostępny jest tylko na Windowsa, ze względu na użytą technologię (.NET i XNA), jednak autor zapewnił że planowany jest port na Linuksa/Maca jak tylko "MonoGame dojrzeje", gdyż według niego (nigdy z MonoGame nie korzystałem, jedynie ze zwykłego Mono) obsługa gier 3D w MG pozostawia jeszcze trochę do życzenia.

Skryptowanie jest realizowane przy pomocy języka Lua (autor chciał skorzystać z Pythona, jednak wtedy albo by gracz musiał instalować interpreter "węża", albo binarka ważyłaby tonę i dźwigała masę bibliotek, jak przy BGE - a tak trzeba tylko zainstalować XNA)

Podsumowując:
Zalety:
- Łatwy system tworzenia scen oraz modelów
- Łatwe skryptowanie w Lua
- Niska cena jak na tego typu soft (nawet po wprowadzeniu pełnej ceny, będzie ona wciąż niższa od ceny programów przeznaczonych do tworzenia gier 2D jak np. MultiMedia Fusion czy Game Maker)
- Duża baza map i modeli (nawet teraz jest to jakieś kilka tysięcy)

Wady:
- Wciąż w produkcji, co znaczy że mogą zdarzać się losowe crashe lub inne błędy.
- Brak obsługi dźwięku (jednak autor nad tym pracuje)
- Brak fizyki/wbudowanej detekcji kolizji, co znaczy że trzeba pisać własną (co na szczęście jednak nie jest trudne - z małą pomocą dałem sobie radę, choć np. z napisanie kolizji 2D nigdy sobie poradzić nie mogłem)
- Brak wpływu na oświetlenie sceny (choć można się posiłkować różnymi sztuczkami jak np. zmiana tilesetu (tekstury) mapy czy tekstury modelu)

Należy jednak pamiętać że wszystkie wady wymienione powyżej wynikają raczej z młodego wieku projektu.
Nie ma rzeczy niemożliwych. Jest tylko brak umiejętności.
Wcześniej znany jako Rave.

Awatar użytkownika
janek
Posty: 237
Rejestracja: 19 lip 2012, 14:23
Lokalizacja: Gdańsk

Re: CraftStudio - engine podobny stylem graficznym do Minecr

Postautor: janek » 21 lip 2012, 9:56

Ja się nie skuszę bo zrobiłem własnego minecrafta itp na UNREAL ENGINE. Miałem mały problem z kulejącym system dodawania bloków.
http://www.youtube.com/watch?v=SeKOu4crGfg&feature=plcp


Ale to CraftStudio też jest bardzo interesujące ;)


Pozdrawiam.

Darkhog
Posty: 26
Rejestracja: 19 lip 2012, 0:57

Re: CraftStudio - engine podobny stylem graficznym do Minecr

Postautor: Darkhog » 26 lip 2012, 3:20

No więc to nie jest "program do robienia minecrafta" tylko program do gier ogólnego przeznaczenia. Właściwie mówić o nim jak o programie do robienia klonów Minecrafta to powiedzieć o BGE jak o programie do tworzenia FPS-ów - da się, ale to nie jedyne możliwości. W CrarftStudio powstały już wyścigi i parę innych gier.

Ten program (chociaż autor upiera się że gra ;)) z Minecraft ma jedynie sposób edycji poziomów i to że modele składają się z sześcianów - chociaż nawet z nich da się fajne rzeczy zrobić, które wcale "kwadratowo" nie wyglądają, co najwyżej jak modele z PSX/PS2. Jak się oczywiście postara.
Nie ma rzeczy niemożliwych. Jest tylko brak umiejętności.
Wcześniej znany jako Rave.


Wróć do „Inne Game Enginy”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość